16. 03. 2012

Ny international kampkalender godt nyt for spillerne

Den internationale kampkalender gældende for perioden 2014-2018 blev godkendt i sidste uge. FIFPro lykkedes med at beskytte spillernes interesser og er meget tilfredse med det endelige resultat.

Den internationale kampkalender for 2014-2018 blev i sidste uge godkendt. Samlet betyder resultatet for spillerne, at de får færre rejsedage og ingen lange rejser i korte perioder mellem klub og landskampe. Den direkte årsag til dette skal findes i, at de tidligere syv dobbeltdage med to landskampe og fem dage med en enkelt landskamp fra 2014 erstattes med ni dobbeltdage i hhv. 2014-2016 og 2016-2018. Derudover skal to landskampe i samme periode spilles inden for det samme forbund.

- Til slut, eftersom kun en enkelt landskamp var blevet fjernet, kunne alle parter, inklusiv FIFPro, acceptere aftalen. Ni dobbeltdatoer betyder mindre rejseaktivitet og ingen lange rejser inden for kort tid. Derudover vil landstrænerne nu bedre kunne regulere spillernes arbejdsmængde i forhold til at spille enkelte træningskampe.

Udover færre rejsedage og kortere rejser, blev det også vedtaget, at de upopulære venskabskampe i februar og august skulle afskaffes. Ligeledes blev det aftalt, at spillere som deltager i slutrunder ikke længere skal have fri fra klubberne 13 dage før, typisk en lørdag, som nu. Fremover skal de have fri fra klubberne 11 dage før, om mandagen. Det giver klubberne en ekstra ledig weekend til ligakampe.

Alt i alt er FIFPro rigtig godt tilfreds med den nye aftale, som sikrer spillerne bedre betingelser:

- Overordnet set, så er vi glade for, at vi har kunnet mindske presset på spillerne, samtidig med, at vi har gjort det muligt for spillerne både at optræde for klub og landshold. Den plan vi har lavet, er en klar forbedring for alle parter, udtaler Tijs Tummers.

Forhandlingerne blev påbegyndt i 2011 mellem ECA (klubberne), EPFL (ligaerne), de nationale forbund og FIFPro (spillerne).

Foto © Stock.Xchng

Foto © Stock.Xchng