21. 05. 2012

Ny svensk overenskomst - Strejke undgået

Den svenske spillerforening er indgået i en ny overenskomst efter en strejketrussel. Spillerpension og en ny forsikringsplan er de vigtigste sejre.I Sverige har den svenske spillerforening i lang tid kæmpet for at forbedre vilkårene for spillerne. Forhandlingerne gik i hårdknude, men efter en trussel om strejke, er en ny overenskomst nu blevet underskrevet.

- Vi mener, at for øjeblikket er dette en god overenskomst for de svenske spillere, siger Magnus Erlingmark.

Han er tilfreds med aftalen om en ny overenskomst i professionel svensk fodbold. Magnus Erlingmark og kollegerne i Spelarforeningen har taget del hårde forhandlinger med klubberne og ligaen, der i månedsvis har nægtet seriøse diskussioner om den nye overenskomst.

- Der var ingen egentlige forhandlinger, indtil vi fortalte klubberne, at spillerne ville gå på strejke, fortæller Magnus Erlingmark.

- Spillerne og Spelarforeningen har været meget vrede på grund af denne uvillighed fra klubbernes side. Men fra det øjeblik, hvor spillerne truede med en strejke, var klubberne villige til at tale.

For den svenske spillerforening er de vigtigste punkter i den nye overenskomst en spillerpension (som kan udbetales efter, man er blevet 65 år) og en ny forsikringsplan for spillerne.

- Fra nu af vil spillerne være meget bedre beskyttede. Når de er ude af stand til at forfølge deres fodboldkarrierer på grund af sygdom eller skader, er de forsikrede indtil de er 65 år. Det er en aftale, som de fleste ansatte i Sverige allerede har inkluderet i deres overenskomst, og de professionelle ishockeyspillere har haft denne forsikring i tre år.

Selvom Spelarforeningen er glade for disse to meget vigtige sejre, er Magnus Erlingmark ikke fuldstændigt tilfreds med resultatet. Men den svenske VM-veteran ser den nye aftale som et skridt på vejen mod en bedre overenskomst i fremtiden.

- Denne aftale vil gøre spillere i Sverige godt i fremtiden. Vi håber på at forbedre overenskomsten i forhandlingerne til næste år.

Den nye overenskomst løber fra 1. maj 2012 til 31. december 2015.I Sverige har den svenske spillerforening i lang tid kæmpet for at forbedre vilkårene for spillerne. Forhandlingerne gik i hårdknude, men efter en trussel om strejke, er en ny overenskomst nu blevet underskrevet.

Den nye overenskomst løber fra 1. maj 2012 til 31. december 2015.