07. 09. 2012

Stadig usikkerhed om mållinjeteknologi og måldommere

To måneder efter beslutningen om at indføre både mållinjeteknologi og måldommere blev truffet, er der stadig ingen klarhed over, hvorvidt begge eller kun det ene system bliver implementeret.UEFA og FIFA er uenige om indførelsen af mållinjeteknologi og måldommere, hvilket trækker en endelig beslutning i langdrag.

- Når det nu har taget så lang tid at give grønt lys til mållinjeteknologi og måldommere, er det skuffende, at der endnu ikke findes en plan for deres indførelse. Det betyder til gengæld, at striden mellem FIFA og UEFA kommer til at overskygge dette vigtige spørgsmål, siger Tijs Tummers fra FIFPros tekniske komite.

UEFAs Præsident, Michel Platini, har gentagende gange givet udtryk for, at han er tilhænger af indførelsen af en femte og en sjette dommer bag målene som en permanent løsning, og så sent som i sidste uge meddelte Platini, at dommere fra lande, der ikke indfører disse ekstra måldommere, ikke længere har mulighed for at dømme kampe i Europa League, Champions League eller EM-kvalifikationskampe.

På den måde presser Platini de enkelte landes fodboldforbund til at indføre de ekstra dommere ud fra en tanke om, at et fodboldforbund ikke ønsker deres dommere ekskluderet fra internationale fodboldturneringer. Platini mener til gengæld ikke, at mållinjeteknologi er en nødvendighed.

- Det er sandt, når Platini siger, at mållinjeteknologi kun er nødvendigt få gange om året, imens de ekstra dommere bag målene oftere har betydning for dommerkendelser. Men hvorvidt en bold er over målstregen eller ej er afgørende i fodbold, og manglen på mållinjeteknologi vist sig afgørende i kampe både under det seneste EM og det seneste VM, påpeger Tijs Tummers.

Spørgsmålet er nu, hvad dette får af betydning for indførelsen af mållinjeteknologien. Platini er ikke interesseret på trods af, at International Football Association Board (IFAB) og FIFA så sent som i juli måned godkendte teknologien som en del af fodboldloven.

FIFPros tekniske komite gør opmærksom på, at mållinjeteknologi og måldommere har to forskellige formål, og derfor skal ses som supplerende systemer snarere end som konkurrerende.UEFA og FIFA er uenige om indførelsen af mållinjeteknologi og måldommere, hvilket trækker en endelig beslutning i langdrag.