08. 11. 2013

Ekspertgruppe diskuterer ændringer i transfersystemet

FIFPros ekspertgruppe ønsker ændringer i det nuværende transfersystem specielt med henblik på den manglende udbetaling af løn, som mange spillere lider under. FIFPros ekspertgruppe har gjort betydelige fremskridt i at formulere anbefalinger, der skal forbedre det nuværende transfersystem i professionel fodbold.

- Vi er meget positive, fordi vi har taget flere vigtige skridt, siger talsmanden for ekspertgruppen og præsident for FIFPro, Phillippe Piat.

FIFPros ekspertgruppe, som består af repræsentanter fra alle fire FIFPro-divisioner samt internationale anerkendte eksperter, holdt tirsdag og onsdag møde i FIFPros hovedkvarter i Amsterdam for at diskutere de mange seriøse problemer, som professionelle fodboldspillere lider under i det eksisterende transfersystem. Eksperterne fokuserede primært på mulighederne for at løse problemerne for spillerne.

Ekspertgruppen diskuterede blandt andet tredjepartsejerskab, stabilitet og respekt for kontrakter (artikel 17), begrænsninger på trupstørrelser og den juridiske situation vedrørende arbejdsløse spillere.

Eksperterne anser den manglende betaling af spillere som værende det mest påtrængende problem. Ifølge ekspertgruppen gør fodboldverdenen meget lidt i forhold til at få bugt med det. FIFA har dog for nylig øget kapaciteten af sin egen voldgiftskomité (FIFA DRC), men medlemmerne af ekspertgruppen kan konstatere, at konflikterne er alt for lang tid om at blive behandlet. Mange spillere skal stadig vente uansvarligt længe på at modtage den løn, de har krav på.

Ekspertgruppen har udfærdiget flere ændringsforslag til artikel 17 i FIFAs regulativer med det mål at garantere, at kontrakter overholdes.

Ved næste møde den 10. december vil ekspertgruppen udforme de sidste anbefalinger, som vil blive præsenteret for bestyrelsen i FIFPro den 12. december. FIFPro vil efterfølgende diskutere anbefalingerne med FIFA for at få ændret artikel 17.

- Ekspertgruppen forventer, at det i samarbejde med FIFA vil være muligt at tage afgørende skridt imod en bedre beskyttelse af spillernes rettigheder, udtaler Phillippe Piat.

Hvis det ikke lykkes at nå til enighed med FIFA, vil ekspertgruppen undersøge hvilke juridiske tiltag, der kan tages i brug.