03. 10. 2013

FIFPro: Qatar skal overholde fodboldens universelle standarder

FIFPro opfordrer samtlige aktører i det internationale fodboldfællesskab til at sikre, at VM-slutrunden i Qatar bliver afviklet i overensstemmelse med FIFA-vedtægterne. Arbejdere og spillere er i centrum.Med VM-slutrunden i 2022 i Qatar sætter FIFPro fokus på landets pligt til at sikre rettighederne for de personer, som er involverede i slutrunden. Her ligger fokus specielt på de arbejdere, der skal bygge de nødvendige stadions samt de deltagende fodboldspillere.

FIFPro opfordrer i den forbindelse hele det internationale fodboldfællesskab til at handle solidarisk for at sikre, at VM i Qatar 2022 bliver afviklet i overensstemmelse med de fodboldværdier, som anført i FIFA-vedtægterne.

Brendan Schwab, formand for FIFPro Division Asia, pointerer, at FIFAs vedtægter udtrykkeligt understreger, at alle involverede i fodboldverdenen er forpligtet til at fremme venskabelige relationer i samfundet til humanitære formål og at bekæmpe enhver form for diskrimination.

- VM-slutrunden i 2022 blev tildelt Qatar for at promovere fodbold og – endnu vigtigere – fodboldens universelle værdier i Mellemøsten. Det kan kun opnås, hvis Qatar respekterer rettighederne for de nøglepersoner, som er med til at gøre slutrunden mulig: arbejderne, som bygger stadions, og spillerne der spiller på dem, siger Schwab.

FIFPro er dybt foruroliget over rapporteringer vedrørende byggefirmaers brutale udnyttelse af de arbejdere, der er involverede i opbygningen af de stations, som medlemmer af FIFPro kommer til at spille på til slutrunden i Qatar.

Rapporteringerne tyder på, at arbejderne er blevet nægtet adgang til gratis drikkevand i den ekstreme varme, ikke har fået udbetalt løn i flere måneder og er blevet frataget deres pas i et forsøg på at forhindre dem i at forlade landet.

Derudover er der også rapporteringer om mange dødsulykker på byggepladserne, heriblandt 32 nepalesiske arbejdere alene i juli måned.

- Hvis disse rapporteringer er sande, så må fodbolden handle. Det er utilgiveligt, at arbejdernes liv bliver ofret især i betragtningen af den moderne sikkerheds- og sundhedspraksis i byggeindustrien. FIFA har tidligere handlet for at opnå, at internationale arbejdsforhold bliver respekteret i sit samarbejde med den internationale arbejdsorganisation, ILO, i kampen mod brugen af børnearbejde i fremstillingen af fodbolde. Et lignende initiativ er nødvendigt i Qatar hurtigst muligt, udtaler Brendan Schwab.

Han tilføjer yderligere:

- Derudover skal uafhængige sundheds- og sikkerhedseksperter udpeget af FIFA og ILO bevilges til at inspicere alle byggepladser og at lave bindende henstillinger for at sikre, at de internationale arbejdsforhold i Qatar bliver overholdt.

FIFPro repræsenterer over 50.000 fodboldspillere verden over og har et tæt samarbejde med UNI Global Union, som fungerer som talerør for 20 millioner arbejdere i servicesektoren fra hele verden.

Foto © stock.xchng

Han tilføjer yderligere: