20. 08. 2013

FIFPro sætter ind i kampen mod matchfixing

I et nyligt radioprogram på BBC har FIFPro italesat problemerne vedrørende matchfixing. En forsøgsordning i Finland skal være med til at komme problemet til livs.Efter flere alvorlige tilfælde af matchfixing i professionel fodbold har FIFPros talsmand Tony Higgins sammen med journalist Declan Hill og træner Steve Darby italesat problemet i BBC radio.
Ifølge Declan Hill er den nuværende situation vedrørende matchfixing et presserende problem, og problemstillingen har sat spørgsmålstegn ved klubbernes og sportens troværdighed:

- Det er svært at overdrive problemet. I Asien har det ødelagt de fleste af fodboldligaerne i forhold til deres troværdighed. Det er meget svært at tage de ligaer seriøst. I Italien er over halvdelen af de professionelle hold under efterforskning for matchfixing og to-tredjedele for hvidvaskning af penge.
Matchfixing afhjælpes dog ikke ved at sanktionere spillerne ifølge Tony Higgins:

- Spillere og dommere, som bliver sanktioneret, får alle overskrifterne, men vi tager ikke fat på det essentielle problem. Man tager sig ikke af de kriminelle bander.
Som et resultat af det stigende antal af matchfixing-sager har FIFPro i samarbejde med den finske spillerforening (JPY) stået for udvikling af en mobil-app, der anonymt kan lade spilleren indberette matchfixing eller mistanke herom, så spilleren aktivt kan medvirke til at bekæmpe dette problem. App’en, Players Red Button, er downloadet af næsten samtlige professionelle fodboldspillere i Finalnd og har fået positiv feedback, forklarer projektleder i Don’t Fix it, Frederique Winia:

- Indtil nu har vi fået meget positiv feedback fra vores finske kollegaer om Players Red Button-systemet.

App’en er endnu ikke implementeret i andre lande end Finland, idet man fra FIFPros side vil sikre, at spillernes sikkerhed og anonymitet er fuldt garanteret i andre lande på samme måde, som set i Finland.

Foto © / FIFPro.orgEfter flere alvorlige tilfælde af matchfixing i professionel fodbold har FIFPros talsmand Tony Higgins sammen med journalist Declan Hill og træner Steve Darby italesat problemet i BBC radio.

Foto © / FIFPro.org