25. 10. 2013

FIFPro: Spillernes løn skal udbetales for at forhindre matchfixing

Ved FIFPros generalforsamling i Slovenien blev vigtigheden af rettidig udbetaling af fodboldspilleres løn understreget som et centralt element i kampen mod matchfixingUnder FIFPros årlige generalforsamling var kampen mod matchfixing et centralt punkt på dagsordnen. Den tidligere fodboldspiller og matchfixer, Mario Cismek, var blandt andet inviteret for at holde en præsentation om emnet.

Som et led i bekæmpelsen og forebyggelsen af matchfixing har FIFPro understreget, at spillerne er mest sårbare over for matchfixing, når deres løn ikke bliver udbetalt. Denne påstand bliver understøttet af videnskabelige beviser som journalist og førende ekspert inden for matchfixing, Declan Hill, har foretaget.

Præsidenten for den argentinske spillerforening FAA, Sergio Marchi, udtalte under forsamlingen:

- Under denne kongres har vi diskuteret, at Diego Mendieta døde fordi, han ikke modtog sin løn. Vi har snakket om, at Zahir Belounis blev tilbageholdt i Qatar og ikke fik løn i to år. Mario Cizmek har lige forklaret, at han gjorde, hvad han gjorde, fordi han ikke var blevet betalt i ti måneder. Behøver jeg sige mere? Vi bliver nødt til at stoppe denne finansielle vold mod spillerne.

FIFPro opfordrer alle spillerforeninger og ligaer til at introducere et finansielt fairplay-system med effektive sanktionsredskaber, som garanterer, at betalingen af spillernes lønninger bliver håndhævet.

FIFPro vil samtidig minde om, at fodboldspillerne er ofrene for matchfixing. De fungerer aldrig som initiativtager. For at forhindre at matchfixing når spillerne, skal hele fodboldverdenen skabe et sikkert miljø for spillerne. Det skulle forhindre, at spilleren befinder sig i en situation, hvor han kan fristes til at blive involveret i matchfixing.