02. 09. 2013

Fremtidens fodboldstjerner risikerer at blive overset

Vi kan risikere at gå glip af fremtidens fodboldstjerner, hvis der alene fokuseres på den fysiske udvikling i en for tidlig alder. Risikoen for at overse fremtidige fodboldstjerner er stor, hvis vi – i en for tidlig alder – tillader den fysiske udvikling at diktere, hvem der senere boltrer sig i de professionelle rækker, og hvem der kun når amatør-niveau. Det skriver Videnskab.dk.

Udmeldingen tager udgangspunkt i et hollandsk forskningsprojekt, der har fulgt unge fodboldtalenter på udvalgte talenthold i de professionelle hollandske fodboldklubber.

Marije Elferink-Gemser, hollandsk forsker og del af forskningsprojektet, understreger, at der fra trænernes side er et for stort fokus på den fysiske udvikling i en for tidlig alder.

- Udholdenhed er for eksempel en rigtigt vigtig faktor for voksne fodboldspillere: Er du i stand til at fuldføre en hel kamp over 90 minutter? Men hvis man måler på de unge fodboldspillere på udvalgte talenthold i 12 til 14-års-alderen, så siger deres udholdenhed ikke særligt meget om, hvem der senere tager springet til en karriere i professionel fodbold, siger hun.

Elferink-Gemser fremhæver samtidig, at tendensen til at overse fremtidige stjerner også bunder i, at de spillere, der modnes tidligt bliver overvurderet.

- Vi kan se, at modenhed har en kæmpe betydning i den tidlige alder. Gennemsnitligt vokser drenge med størst hastighed, når de er 14 år, men nogle drenge skyder meget i vejret allerede, når de er 13 år. Det betyder, at de er fysisk stærkere og kan løbe hurtigere end deres jævnaldrende. Men problemet er, at det ikke nødvendigvis fortæller os særligt meget om, hvor gode de vil være, når de når senior-niveau.

Det kan resultere i, at trænerne fravælger de umodne spillere på grund af deres manglende fysik.

De taktiske evner er afgørende
Den sene udvikling kan dog vendes til en fordel.

- Selvom du for eksempel først skyder i vejret, når du bliver 15 år, så vil du fysisk indhente de spillere, der vokser meget tidligt. Men vi kan se, at hvis en dreng bliver senere moden end sine holdkammerater, så er han nødt til at blive rigtigt god til de tekniske og taktiske aspekter for at kompensere for sine fysiske ulemper. Hvis han så til gengæld formår at holde sig på det udvalgte hold, til han har indhentet de andre fysisk, så har han en fordel, fordi han så er de andre overlegne teknisk og taktisk, udtaler Marije Elferink-Gemser.

Og netop det taktiske aspekt er meget afgørende for, hvorvidt de talentfulde spillere endegyldigt kan rykke op på senior-niveau ifølge Elferink-Gemser.

- I aldersgruppen 16-18 år kan vi for fire ud af fem midtbanespillere forudsige, hvilke der vil have en professionel kontrakt, inden de er 21 år blot ved at kigge på deres taktiske evner: Hvor gode er de til at træffe beslutninger og placere sig rigtigt på banen.

Slutteligt fremhæver Marije Elferink-Gemser, at evnen til at kunne arbejde med sig selv, og dermed skabe sine egne forbedringer, er en generel forudsætning for talenter. De spillere, der er villige til at gøre en ekstra indsats, er også de spillere, der udvikler sig hurtigst.

- Det er et helt klart billede, når vi kigger på de over 2.000 talentfulde atleter fra de 10 mest populære sportsgrene i Holland, som vi har fulgt gennem fem år i vores forskningsprojekt. Evnen til at kunne styre sin egen læring er helt central, udtaler hun ifølge Videnskab.dk.

Foto © Anders Kjærbye / Fodboldbilleder.dk

De taktiske evner er afgørende
Den sene udvikling kan dog vendes til en fordel.

Foto © Anders Kjærbye / Fodboldbilleder.dk