06. 09. 2013

Kunstgræs som permanent underlag er en dårlig løsning

FC Roskildes Anders Brian Nielsen ser brugen af kunstgræsbaner som en nødvendighed i vinterperioden, men går ikke ind for at bruge underlaget som en permanent løsning.Brugen af kunstgræs er blevet en mere integreret del af træningen i vinterhalvåret rundt omkring i fodboldklubberne, men det skal ifølge FC Roskildes forsvarsspiller, Anders Brian Nielsen, ikke blive et underlag, der skal benyttes igennem en hel sæson.

I FC Roskilde har træning på kunstgræsset i vinterhalvåret været et nødvendigt onde, da græsbanerne ikke har været i optimal stand.

- Vores spil på græsbanerne i Roskilde var dårligt, fordi banerne simpelthen var for tørre. Vi rykkede derfor over på kunstgræsbanerne, og her blev spillet langt bedre. Kunstgræs er godt i opstartsperioder, men som et permanent underlag er det en dårlig løsning, siger Anders Brian Nielsen.

Ifølge Anders Brian Nielsen har det kunstige underlag en for stor indvirkning på kroppen, hvilket han oplevede under sit ophold i FC Oss i 2012, der spiller i den næstbedste hollandske række.

- Vi trænede 2 gange om dagen og spillede kamp i weekenden, og alt sammen foregik på kunstgræsbaner. Kroppen bliver udsat for en større belastning end på græs, og det er ikke godt for kroppen over en hel sæson. Det er hårdt for ankler, ryg og knæ, for underlaget er bare hårdere.

Derudover har kunstgræsset også sine udfordringer, især når det kommer til ydre påvirkninger så som vejret.

- I Holland glider du rundt på banen, hvis det begynder at regne. Vi spillede på de bedste kunstgræsbaner, og alligevel skøjtede vi rundt på banen. Det gør også, at spillet kommer til at ændre sig væsentligt, siger han.

Spillerforeningen foretog i 2012 en spørgeskemaundersøgelse blandt superligaspillerne om holdningen til kunstgræs, hvor 82 % af de adspurgte var imod at indføre kunstgræs som kampunderlag. Læs mere om undersøgelsen her.

Foto © Per Kjærbye Brugen af kunstgræs er blevet en mere integreret del af træningen i vinterhalvåret rundt omkring i fodboldklubberne, men det skal ifølge FC Roskildes forsvarsspiller, Anders Brian Nielsen, ikke blive et underlag, der skal benyttes igennem en hel sæson.

Foto © Per Kjærbye