06. 01. 2014

Artikelserie på Politiken: Beskyttelsen af unge spillere

Politiken har i en række artikler beskrevet problemerne ved, at klubber går efter yngre og yngre spillere. Beskyttelsesreglerne overholdes ikke, og det er klubberne, der kontrollerer sig selv, lyder det blandt andet.

Der findes regler internt i fodboldens system på området, men et af problemerne er, at de store klubber herhjemme skal kontrollere sig selv:

- Det er klart problematisk, at de store klubber skal kontrollere sig selv i DBU. Det er et generelt problem i fodbolden – ikke bare i Danmark – at reglerne er skabt og reguleret i fodboldforbundenes magtpyramide, hvor de store klubber har rigtig stor indflydelse, siger direktør i Spillerforeningen, Mads Øland til Politiken.

- Det siger sig selv, at de store klubber har meget lidt lyst til at kontrollere eller sanktionere sig selv og begrænse egne muligheder for at hente de største talenter. På papiret er mange af fodboldens regler udmærkede, men det nytter intet, når de ikke håndhæves. Hvis man er interesseret i at håndhæve dem, bør klubberne ikke kontrollere sig selv, ligesom der skal afsættes midler til at løse opgaven, fortsætter han.

Artikler om emnet (kronologisk)
Storklubber anklages for at fiske børn

B.93-træner: Storklub lokkede forældre og børn til klubskifte

Storklubber udfordrer børneregler: Tidlige klubskifter kan løfte dansk fodbold

Gyldne løfter kan knække unge fodboldtalenter

Forældre pusher børn til tophold

Positiv udvikling: 11-årig er modnet af skifte

Fodboldens giganter fisker syvårige i udlandet

Transfervinduet: Teenagere er de store salgsobjekter

Dansk fodbolds børnefiskere fører kontrol med sig selv

En fars beretning: Fiskeri har ødelagt klubbenPolitiken.dk har i den seneste tid beskrevet problematikkerne omkring klubbernes søgen efter yngre og yngre spillere. Det gælder både i ind- og udland. Artikelserien er god at blive klog på, og mange parters synspunkter, herunder Spillerforeningens, er medtagede.

Artikler om emnet (kronologisk)
Storklubber anklages for at fiske børn

B.93-træner: Storklub lokkede forældre og børn til klubskifte

Storklubber udfordrer børneregler: Tidlige klubskifter kan løfte dansk fodbold