20. 02. 2014

CSKA Moskva skal spille for tomme tribuner

Næste gang CSKA Moskva skal i kamp i europæisk regi, bliver det uden tilskuere på lægterne. Det har UEFA besluttet, efter klubbens fans kom med racistiske tilråb og viste højreekstremistiske symboler i december 2013.

Den russiske hovedstadsklub blev allerede tildelt en delvis stadionlukning af UEFA i kølvandet på Champions League-opgøret mod Manchester City i oktober samme år, hvor det gik det udover Citys Yaya Touré.

Foruden CSKA Moskva er også cypriotiske Apollon Limassol såvel som det serbiske U21-landshold blevet tildelt sanktioner af UEFA.

Det serbiske ungdomslandslandshold skal i den nærmest forestående kamp i europæisk regi lukke to tribuner, der skal overdækkes med UEFAs ”No to Racism”-bannere, mens holdets anfører skal læse en anti-racistisk erklæring op. Apollon Limassol, hvis fans udsatte Legia Warsaw-spilleren Dossa Junior for abelyde, skal i deres næste kamp lukke tribunerne på hver side af spillertunnellen.CSKA Moskva skal spille deres næste europæiske hjemmekamp for tomme tribuner. Beslutningen er blevet truffet af UEFA og skyldes ifølge det europæiske fodboldforbund, at ”CSKA Moskvas tilhængere viste flere racistiske og højreekstremistiske symboler” i forbindelse med udebanenederlaget mod tjekkiske Viktoria Plzen den 10. december 2013.