19. 05. 2014

Danmarks Bedste Bane: Nyt græstæppe gjorde udslaget

PARKEN er Danmarks Bedste Bane. Ved vinterpausen lignede PARKEN dog ikke dette års vinder. Siden fik FC Københavns hjemmebane nyt græstæppe og kunne, efter en behørig slutspurt, lade sig kåre som Danmarks Bedste Bane 2013/14.

Med en gennemsnitlig bedømmelse på 4,13 ud af 5 topper FC København Spillerforeningens årlige opgørelse af Superligabanernes beskaffenhed. I første halvdel af sæsonen lignede grønsværen i PARKEN dog ikke en vinder af Danmarks Bedste Bane. Da Superligaklubberne gik til vinterpause, var FC Midtjylland alene i front med en gennemsnitlig bedømmelse på 4,3 (efter ti kampe), mens FCK på daværende tidspunkt, med et snit på 3,7 (efter ti kampe), befandt sig på en beskeden femteplads. Det skyldes blandt andet et tætpakket program.

- I PARKEN har vi svære betingelser, fordi det er et af de mest travle stadions i Europa. Et så tætpakket program betyder, at banen ikke får særlig meget hvile. Det har den behov for, for at kunne regenerere sig selv. Vi havde et efterår, hvor programmet var pakket med henholdsvis Superliga-, Champions League- og landskampe samt en række events, forklarer Daniel Madsen, der er groundsman i FC København.

Det hårde program medførte en meget slidt bane. Op til forårssæsonens start blev der lagt nyt græstæppe, hvilket resulterede i lutter topkarakterer til københavnernes hjemmebane. Selvom græstæppet beviseligt har haft en positiv effekt, mener Daniel Madsen dog ikke, at et nyt græstæppe nødvendigvis er lig en bedre bane.

- Jeg mener ikke, at det er en fordel af skifte græstæppe ofte. Det medfører en række udfordringer, og kan man ikke sit kram, kan det gå grueligt galt. Vi lagde også et nyt tæppe på i sommers, men der vandt vi som bekendt ikke prisen for den bedste bane. Så det kan gå begge veje, når man lægger et nyt græstæppe på, fortæller FCK’s groundsman.

Implementeringen af det nye græstæppe har dog fået en lykkelig udgang i dette tilfælde. På trods af at det længe lignede, at FC Midtjyllands hjemmebane, MCH Arena, ville løbe med titlen igen, endte Den Gyldne Greb, som det medfølgende trofæ kaldes, i København. Det var, ikke overraskende, til stor begejstring for FC Københavns groundsman, Daniel Madsen.

- Det er fantastisk. Det er fantastisk for hele klubben, og ikke mindst er det fantastisk for mig og mit team, at vi bliver anerkendt og belønnet for det arbejde, vi laver. Det værdsætter vi, og vi er ganske enkelt meget stolte og glade for prisen, fortæller han.

Dermed lever PARKENs græstæppe op til de forventninger, der ifølge Daniel Madsen følger med i en klub som FCK:

- Der er et krav for omgivelserne om, at banen i PARKEN står snorlige. Det er et krav fra pressen, vores konkurrenter, publikum og ikke mindst os selv, slutter han.

Se den samlede stilling her.

Foto © Lars Møller / Larsmoeller.com