05. 06. 2014

Spillerne i forhandlingsudvalget: Vi kæmper for ordnede forhold

Thomas Kristensen, Jeppe Curth, Patrick Kristensen, Martin Albrechtsen, Jonas Lössl, Jan Kristiansen, Kristian Kirk og Jakob Poulsen sidder i det forhandlingsudvalg, som skal sikre spillerne ordnede forhold i en ny overenskomst.

Åbent brev fra spillerne i forhandlingsudvalget:

Forhandlingsudvalget sidder i disse dage og forhandler en ny overenskomst med Divisionsforeningen.

Vi vil have en overenskomst, der bygger videre på den nuværende og sikrer os spillere ordnede forhold. Vi fodboldspillere er – som alle andre lønmodtagere – afhængige af en overenskomst, der sikrer os helt almindelige ting som uddannelse, pension og løn under sygdom. Det giver os tryghed og ro til at passe vores arbejde.

Divisionsforeningen har opsagt overenskomsten uden varsel. Dernæst har de sendt et oplæg til en ny overenskomst med kraftige forringelser. Og ud af det blå har de forsøgt at varsle lockout 1. juli. I Spillerforeningen kæmper vi stadig ved forhandlingsbordet, og derfor mener vi, at en konflikt pr. 1. juli er alt for tidligt. Vi har brug for tid til at komme frem til en aftale.

Fra 2. Division til Superligaen

Det er de færreste professionelle fodboldspillere, som klarer det på allerhøjeste niveau. Alligevel er det disse, som - forståeligt nok - fylder mest i medierne.

Men for langt de fleste kontraktspillere er virkeligheden en anden.

Det drejer sig om spillerne i divisionerne, som ikke kan leve af fodbolden alene, men som alligevel skal bruge meget tid på træning, kampe, transport, sponsorarrangementer osv. Det drejer sig om de spillere, der starter nede fra i en klub og måske kan arbejde sig op. Thomas Kristensen er et godt eksempel. Han har knoklet i Virum-Sorgenfri, Søllerød, AB og Lyngby inden han endte i FC København.

Det er især disse spillere, som overenskomsten er vigtig for. Og det er dem, som vi - sammen med bl.a. Superliga-spillerne - repræsenterer i forhandlingsudvalget. Vi fodboldspillere står solidarisk sammen fra top til bund.

Overenskomst sikrer mindstekrav
Fodboldens overenskomst giver en rimelig sammenhæng mellem den arbejdstid, spillerne skal præstere og en grundlæggende ydelse som løn. I dag lyder mindstelønnen på 17.700 kr. om måneden for fuldtidsprofessionelle, 9.300 kr. for deltidsansatte og 3.000 kr. for bibeskæftigede. Fodboldlønninger er som en pyramide: Der er få, som tjener meget. Men de fleste har almindelige indkomster.

Overenskomsten sikrer også, at vi og vores familier er dækket ind, hvis vi skulle blive skadet eller syge, eller hvis vi ikke kan spille fodbold længere. Vi er også sikrede på en række andre punkter, bl.a. med en pensionsordning.

Kort fortalt giver overenskomsten os ordnede vilkår og ens spilleregler på fodboldens arbejdsmarked – uanset om man spiller i AaB, Fredericia eller Svebølle.

Derfor er overenskomsten så vigtig for os, og derfor står vi spillere solidarisk sammen på tværs af klubber og niveau.

Mvh. spillerne i forhandlingsudvalget
Thomas Kristensen, Jeppe Curth, Patrick Kristensen, Martin Albrechtsen, Jonas Lössl, Jan Kristiansen, Kristian Kirk og Jakob Poulsen.

Foto © Kjærbye / Fodboldbilleder.dkÅbent brev fra spillerne i forhandlingsudvalget:

Fra 2. Division til Superligaen

Men for langt de fleste kontraktspillere er virkeligheden en anden.

Overenskomst sikrer mindstekrav

Mvh. spillerne i forhandlingsudvalget