12. 12. 2016

Anførere utilfredse med SIFs kunstgræs

Silkeborg IF har en af landets bedste baner. Alligevel skal der spilles på kunstgræs på klubbens nye hjemmebane, JYSK Park, der tages i brug fra og med næste sæson. Det møder utilfredshed blandt Superligaens anførere.

AF MICHAEL HEHR

Om Silkeborg IF er at finde i Superligaen i næste sæson er uvist. Sikkert er det dog, at underlaget på klubbens nye hjemmebane, der efter planen står klar i løbet af sommeren 2017, bliver kunstgræs. Og det ærgrer et flertal af Superligaens anførere.

En rundspørge blandt dem viser nemlig, at 8 af de 13 adspurgte anførere er ”utilfredse” med klubbens valg af kunstgræs, mens de øvrige erklærer sig ”ligeglade”. Ikke én anfører er ”tilfreds”, som var den tredje mulighed i Spillerforeningens rundspørge i forbindelse med JYSK Parks underlag (se mere udførlig beskrivelse nederst i artiklen).

”Ud med kunst”

En af de adspurgte anførere er Jakob Poulsen. Også han stiller sig undrende over for Silkeborgs valg. Efter udekampen mod Silkeborg den 1. december gav FCM-anføreren nemlig banen topkarakter.

- Jeg synes, den (nuværende græsbane i Silkeborg, red.) var rigtig god. Særligt i forhold til, at det var den 1. december. Det var imponerende. Derfor synes jeg, det er en skam, hvis man skal til at spille på plastik i stedet for på en fantastisk græsbane, fastslår han.

Jakob Poulsen medgiver, at ”plastikbanerne bliver bedre og bedre”, men han foretrækker ikke desto mindre at spille på græs. Det er den generelle holdning, mener han.

- Der er flere af de unge, der har været vant til det gennem flere år, fordi meget træning og mange ungdomskampe foregår på kunstgræs. Men jeg tror, at selv de unge også helst vil spille på en god græsbane. Så holdningen (blandt spillerne generelt, red.) er helt klart ud med kunst og ind med gode græsbaner.

Synd og skam

At det er den generelle holdning, viser rundspørgen også. Af samme årsag får Jakob Poulsen opbakning af den 27-årige SønderjyskE-anfører, Pierre Kanstrup, der er den seneste anfører, der har spillet på Silkeborgs græstæppe. Også han synes, at det er en skam, at Silkeborg anlægger kunstgræs.

- Jeg synes, deres græsbane er rigtig god. Årstiden taget i betragtningen er det en af de bedre. Så jeg synes, det er synd og skam, at vi skal til at spille på kunstgræs, når vi kommer til Silkeborg, fortæller Kanstrup, der i øvrigt gav græsbanen bedømmelsen 4 efter 1-1-resultatet ude mod Silkeborg den 5. december 2016.

Pierre Kanstrup peger på, at der er flere problemer ved kunstgræs. Et af dem er, at det giver en anden fysisk belastning for de ældre spillere, der derfor ikke kan give sig fuldt ud.

- Erfaringer fra vores egen trup viser, at de lidt ældre spillere har sværere ved at spille på kunstgræs, fordi de hurtigere får ondt i knæ og led. Og det har selvfølgelig noget at sige, at alle ikke kan spille på 100 pct., hvis man sammenligner med, hvad de kan yde på græs, forklarer Pierre Kanstrup, som af samme årsag ikke lægger fingre imellem, når det kommer til udviklingen i Superligaen:

- Jeg er klar modstander af, at der kommer flere kunstgræsbaner i Superligaen, understreger han.

Unaturligt at spille på plastik

Både Pierre Kanstrup og Jakob Poulsen fremhæver, at kunstgræs giver en fordel til de hold, der spiller på det hver eneste hjemmekamp. Dertil mener Jakob Poulsen, at banen også giver en fordel til den spiller, der skal lave udfaldet.

- Det er sværere at vende og dreje på kunst. Selvom kunstgræsbanerne kommer tættere og tættere på græsbanerne, så giver kunst en unaturlig fordel til den part, der skal lave udfaldet. Det er den ting, der er det værste ved det. Selvom man forsøger at lave det så ægte som muligt, så er det bare unaturligt at spille på plastik.

- Min største anke er, at det bliver en anden form for fodbold. Det bliver en form for fodbold, som adskiller sig fra den fodbold, der bliver spillet alle andre steder. Og det giver en unaturlig fordel, fastslår Jakob Poulsen.

Om rundspørgen

Spillerforeningen har bedt Superligaens 14 anførere forholde sig til Silkeborgs valg af kunstgræs, der bliver anlagt på JYSK Park. Spillerne kunne enten erklære sig 1) tilfredse, 2) ligeglade eller 3) utilfredse med Silkeborgs valg af kunstgræs. Én anfører har ikke nået at besvare Spillerforeningens henvendelse.

Når efterårets sidste spillerunde er færdigspillet, offentliggøres efterårets bedste bane. Du kan læse mere om Danmarks Bedste Bane her.