09. 05. 2016

Landsholdsspiller: Vi bliver forfordelt og nedprioriteret

Kvindespillere bliver nedprioriteret i klubberne. Det oplever kvindelige fodboldspillere på både ungdoms- og eliteniveau.

Fire ud af ti piger føler, at drengespillerne bliver vægtet over pigespillerne i klubberne. Det viser en undersøgelse, som DBU har foretaget. Undersøgelsen, der blev offentliggjort i dag og hedder ”Pigernes Stemme”, er foretaget på baggrund af udsagn fra 2.000 pigespillere i alderen 13-16 år.

Læs også: Fordommene lever alt for godt

- Det, vi oplever, er, at man ikke prioriterer to hold på samme niveau ens, hvis det ene er et pigehold, og det andet er et drengehold. Pigerne kommer bagerst i køen. De får dårligere bolde, baner og omklædningsrum, og de må oftere nøjes med skiftende forældre som trænere, mens klubben prioriterer de uddannede trænere til drengeholdene, forklarer Mette Bach Kjær, der er formand for pige- og kvindefodbold i DBU til Berlingske.

Men det er ikke kun kvindelige ungdomsspillere, der føler sig nedprioriteret. Det gælder også eliten.

Læs også: Vi skylder dansk fodbold at tage debatten

I en kommentar i Indersiden 16-2 fastslår Cecilie og Maria Breil Kramer, der henholdsvis har A-landskampe og U-landskampe på cv’et, at de igennem deres respektive seniorkarrierer ofte har oplevet at blive forfordelt og nedprioriteret.

- Gennem vores tilsammen 27 år i seniorfodbold har vi gang på gang oplevet at blive forfordelt og nedprioriteret. Selvom vi begge altid har spillet på højest eller næsthøjeste niveau i Danmark, er det det højstrangerende herrehold – uanset niveau – der har fået de bedste træningstider, bedste kamptider, bedste omklædningsrum, bedste medicinske stab – ja, listen er lang, fastslår de.

Læs også: Kan ny bold bane vejen for kvinderne?

Cecilie Breil Kramer, der er landsholds- og Fortuna Hjørring-målmand, og Maria Breil Kramer, der bl.a. optrådte for Fortuna Hjørring og er noteret for en håndfuld U-landsholdskampe, mener, at klubbernes prioritering sender et tydeligt signal.

- Det er et signal, der taler sit tydelige sprog, og det er en oldnordisk tilgang, vi er nødt til at gøre op med, så anerkendelse og respekt også kommer fra de nære omgivelser – altså der, hvor vi har vores daglige gang, som de blandt andet udtrykker det i deres kommentar.

Du kan læse Cecilie og Maria Breil Kramers kommentar i sin fulde længde i den kommende udgave af Indersiden, der udkommer sidst i maj måned via issuu.