15. 09. 2016

Ros af kvindefodbolden kan virke provokerende

Line Røddik og kollegaerne på landsholdet kæmper for at komme ind i en mandeverden. Selvom de senest mod Polen fik stor ros med på vejen, kan selvsamme ros virke provokerende, mener FC Barcelona-spilleren.

Landsholdsspilleren Line Røddik er alt andet end tilfreds med den generelle opfattelse af kvindefodbold. Ifølge Røddik, der nu frister en tilværelse i FC Barcelona efter sommerens skifte fra Champions League-vinderne fra Lyon, skal kvinderne nemlig arbejde for at komme ind i en verden, der synes forbeholdt mændene.

- Fodbold er i udgangspunktet en mandesport. Det er normalt at sige ”kvindehåndbold” og ”herrehåndbold”. Men snakker du om fodbold, hører du sjældent folk sige herrefodbold. De siger kvindefodbold, hvis de skal specificere, at de snakker om kvindefodbold. Men ellers tager vi for givet, at fodbold er for mænd. Sådan har det været i mange år, mener Røddik.

I aften møder Line Røddik og resten af landsholdet Moldova i EM-kvalifikationen. Og med 6-0-resultatet fra den seneste kvalifikationskamp mod Polen in mente, må både formen og forventningerne være i top forud for kampen mod puljens absolutte bundprop.

Netop kampen mod Polen blev genstand for stor opmærksomhed. Foruden resultatet skyldtes det bl.a., at Flemming Østergaard, der også er kendt som Don Ø, både blev overrasket og begejstret efter at have overværet sin hidtil første damekamp nogensinde. Det provokerer den forhenværende landsholdsanfører.

- Senest var det Don Ø, der fik øjnene op for, at kvindefodbold er spændende. Og det er da fedt, at han er blevet klar over det, men det er på samme tid ærgerligt, at personer, der er så meget inde i fodbold, bliver overraskede over, at kvinder kan spille fodbold. At det pludselig er en historie i medierne. Det viser, at vi skal lukkes ind i fodboldverden, for fodbold er egentlig forbeholdt mænd, fastslår Røddik, der peger på, at det er en lang og til tider provokerende udvikling.

- Det er som om, vi skal have lov til at komme ind i den her verden. Flere og flere får øjnene op for, at kvinder faktisk kan spille fodbold. Det er dejligt, og det er dejligt at få ros, men det er også en smule provokerende. Man får en ”hvorfor overrasker det dig så meget?”-følelse.

Læs hele interviewet med Line Røddik i Indersiden 16-3, der udkommer sidst i september.