06. 12. 2016

Spillerforeningen: Der skal være plads til alle

Der skal være plads til alle. Derfor har det selvfølgelig ingen hold i virkeligheden, at Spillerforeningens formand, Jeppe Curth, opfordrer fodboldspillere til at skjule deres seksualitet.

I Jyllands-Posten retter ligestillingsminister Karen Ellemann kritik af Spillerforeningens formand, Jeppe Curth. Den nyudnævnte minister udtaler, at Jeppe Curth angiveligt opfordrer homoseksuelle fodboldspillere til at skjule deres seksualitet. Det har selvfølgelig ingen hold i virkeligheden.

- Selvfølgelig råder vi ikke spillere til ikke at være åbne om deres seksualitet. Det kunne vi aldrig finde på. Vi forstår til gengæld godt, at nogle spillere kan synes, at det er svært og derfor er vagtsomme i forhold til at springe ud, når homofobi og lignende diskrimination finder sted i det omfang, det gør i fodboldverden. Det er selvfølgelig slet ikke okay, at det forholder sig sådan, og vi skal fortsat arbejde for at komme homofobi og diskrimination til livs i både fodbold og samfund. Der skal sgu være plads til alle, udtaler en rystet Jeppe Curth.

Han får opbakning af Mette Vestergaard, der er direktør i Player Social Responsibility. Hun peger på, at den nyudnævnte minister må have misforstået Jeppe Curth.

- Der må være tale om en misforståelse. Jeppe Curth beskriver et i fodboldverden fremherskende miljø, der desværre ikke er fordrende for, at homoseksuelle springer ud. Men det er jo ikke ensbetydende med, at han råder spillere til ikke at gøre det. Jeppe udtaler eksplicit, at ”spillere bør kunne udtrykke deres seksualitet uden at blive mødt med chikane og andre repressalier.” Spillerne har altid vores opbakning. Også i forbindelse med deres seksualitet. Det er jeg sikker på, at alle spillere ved, fastslår Mette Vestergaard.

Fodboldspillere har et af de måske mest homofobiske arbejdsmiljøer overhovedet. Selvfølgelig opfordrer Spillerforeningen ikke medlemmer til at skjule deres seksualitet, men det ændrer ikke på, at vi må forholde os til den virkelighed, der eksisterer og oplyse spillerne ud fra det virkelighedsbillede, der desværre eksisterer. Det er vi ikke tilfredse med, og derfor kæmper vi for at ændre den.

Af samme årsag vil formand i Spillerforeningen, Jeppe Curth, og bestyrelsesmedlem Mathias Zanka Jørgensen nu invitere ligestillingsminister Karen Ellemann til et møde om, hvordan homofobi og diskrimination bekæmpes i fodboldbranchen og i samfundet generelt.