20. 11. 2017

Ekspert: ”Altid dyrere at vedligeholde kunstgræs end naturgræs”

Er det billigere at anlægge og vedligeholde kunstgræs? Nej, siger eksperterne. Asbjørn Nyholt og Henrik Grove gør op med de mange myter om de billige kunstgræsbaner.

Skal en fodboldbane dufte af græs? Ikke nødvendigvis. Men den skal være god, og det er de baner, der er lavet af plastik, kork og granulat ikke, hvis man spørger dem, der bruger dem. Nemlig fodboldspillerne. Det viser de seneste seks års kåringer af Danmarks Bedste Bane. Det samme gør en undersøgelse blandt Spillerforeningens medlemmer.

Alligevel tæller Superligaen to kunstgræsbaner. Et af argumenterne er, at det er billigere og lettere at vedligeholde en kustgræsbane. Men det argument får ikke opbakning hos to eksperter, der lever af at anlægge og vedligeholde både kunst- og naturgræsbaner.

- Jamen det er jo fuldstændigt galimatias, at folk tror på myten om kunstgræsbanernes lette vedligeholdelse. Og det er altid dyrere at vedligeholde kunstgræs end naturgræs, fastslår Asbjørn Nyholt bl.a.

Læs hele interviewet i Indersiden 17-4.