Spiller til Spiller14.6.2018

8: VM-special: Jesper Grønkjærs farvel til landsholdet

Play button

Det var stort. Det var en skuffelse. Det var et farvel. VM-slutrunden i Sydafrika i 2010 var noget specielt for Jesper Grønkjær af flere årsager. Det fortæller han i en Spiller Til Spiller VM-special.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

- 2010 var kæmpe stort, fastslår Jesper Grønkjær.

Han holder en kunstpause.

- Men når kvaliteten i fodboldspillet mangler, og formen også gør, så bliver det et mudret billede. For det var sgu trods alt derfor, vi var afsted, tilføjer han med henvisning til de tre point, Danmark fik skrabet sammen i Gruppe E ved VM-slutrunden i Sydafrika.

Som ovenstående indikerer, har Jesper Grønkjær det en smule ambivalent med den slutrunde. Forholdene var i top, oplevelserne mange og gruppen af spillere god. Men resultaterne udeblev, det samme gjorde formen, og 1-3-nederlaget til Japan sendte Grønkjær og co. hjem til Danmark. Vejet op mod hinanden er det derfor skuffelsen, der i dag – otte år senere – står stærkest i erindringen hos den 40-årige tidligere professionelle fodboldspiller.

- Det giver lidt sig selv, at når man tager afsted, så siger man ikke, ”vi skal blive nummer tre eller fire i puljen.” Nej, vi skal gå videre.

- Ét er at tabe til Holland. Vi skaber ikke nok chancer, og Holland ender jo også i finalen. Og skal også vinde over os. Men det er en skuffelse. Også når vi ser kampen mod Japan, hvor jeg godt nok ikke selv er med, men hvor vi heller ikke spiller nogen god landskamp og i perioder bliver lidt udraderet af dem. Der tror jeg ikke, der er mange i den 23-mands trup – om så du har spillet meget eller lidt – der ikke er skuffede derefter. Fordi det skal dæleme være bedre, mener Grønkjær, der i alt er noteret for 80 kampe for det danske herrelandshold.

Lettet over at sige farvel

VM i Sydafrika i 2010 blev Jesper Grønkjærs sidste. Ikke bare sidste slutrunde – det blev også de sidste landskampe. De sidste minutter i landsholdstrøjen blev spillet i 1-2-sejren mod Cameroun, hvor Nicklas Bendtner og Dennis Rommedahl scorede målene for Danmark. Det smertefulde nederlag til Japan blev altså uden Grønkjærs deltagelse, og umiddelbart efter slutfløjtet tog han så beslutningen om at stoppe på det danske landshold. Eller det vil sige, at han fortalte om den – beslutningen var taget forinden.

»Lettet over at få sagt det højt. Det, som jeg havde snakket med min kone om i lang tid. Det, jeg havde snakket med mine tætteste venner om i lang tid. At jeg faktisk fik det sagt til den fodboldmand, jeg måske respekterer allermest«

- Jeg fandt ud af, hvornår Morten Olsen stod alene og gik hen til ham og sagde: ”det er slut nu.” Vi var alle sammen rystede der. Skuffede. Jeg havde ikke spillet kampen, men jeg var også et eller andet sted lettet. Lettet over at få sagt det højt. Det, jeg havde snakket med min kone om i lang tid. Det, jeg havde snakket med mine tætteste venner om i lang tid. At jeg faktisk fik det sagt til den fodboldmand, jeg måske respekterer allermest, genkalder Grønkjær, der i klubregi bl.a. optrådte for Ajax, Chelsea, Atlético Madrid og F.C. København.

Det var særligt den faglige stolthed, der led et knæk, da Jesper Grønkjær gennemgik de sidste år af landsholdskarrieren. At skulle affinde sig med en rolle som joker. Den jokerrolle, som Claus Jensen havde haft, og som Morten Olsen nu så Jesper Grønkjær indtage.

- Man bukker og siger ja tak, men er dybt skuffet. Skuffet over, at det er realiteten. En realitet, som jeg godt kunne se i forvejen, fortæller Grønkjær om rollen.

- Jeg kunne heller ikke se mig selv i spejlet og sige: ”Ved du hvad, du har gjort så meget på klubholdet, at du skal starte inde.” Det var et problem for mig, som jeg gik med i flere år, og til sidst kom jeg til den erkendelse, at så er det ikke mig. For jeg skulle også kunne se mig selv i øjnene om, hvorfor jeg egentlig var med. Den værdi mistede jeg på holdet – på retfærdigvis, givetvis – ifølge Morten Olsen, og da også lidt ifølge mig selv. Den kamp ville jeg ikke blive ved med at tage, siger han.

Hør det om dét, Jesper Grønkjærs forfærdelige debut mod Italien, at blive medspiller med idolerne, om det at være fodboldspiller og meget mere i denne episode.

Det kan du gøre i SoundCloud, via iTunes eller i din foretrukne podcast-app. Der finder du også de tre andre VM-specials, som Spillerforeningen har produceret op til VM-slutrunden i Rusland. God fornøjelse.