01. 11. 2018

Fra omklædningsrum til kontorstole: Hvad fanden kan jeg ellers?

De er på mange måder vidt forskellige. Det var de også på banen, men én ting har de dog tilfælles; de har begge to for nyligt lagt fodboldstøvlerne på hylden og har måtte omstille sig til livet som nu forhenværende fodboldspillere.

Mads Agesen og Jonas Kamper afsluttede begge deres aktive fodboldkarrierer i foråret. De er efterfølgende blevet kollegaer i Aros Forsikring i Aarhus men har, som alle andre spillere der afslutter karrieren, måtte gøre sig nogle tanker om, hvad livet efter fodbolden skulle byde på.

Og tanker var der nok af; både om, hvordan man pludselig får en hverdag til at hænge sammen med et fuldtidsarbejde og om, hvad man egentlig har lyst til at kaste sig over, når man ikke længere kan kalde sig fodboldspiller.

- Jeg ved, jeg var god til at spille fodbold. Nu skulle jeg lige pludselig til at finde ud af, hvad jeg ellers kunne være god til. Og det er klart, at efter så mange år bliver man da nervøs, og tænker ”Hvad fanden kan jeg ellers?” fortæller Jonas Kamper.

Sammen med Mads Agesen deltog han sidste år i 4players Exitseminar, der i år har skiftet navn til Karriereskifteseminar. Indholdet er dog stadig det samme – og for de to garvede spillere, er der ingen tvivl om, at seminaret gav dem et skub i den rigtige retning i forhold til forberedelserne af karriere nummer to.

- Det var rart at sparre med nogle, som var i samme situation som én selv. Karrieren slutter jo ikke, når man ikke spiller fodbold – der er det samme antal år på den anden side. Og jeg har ikke tjent nok til, at jeg bare kan læne mig tilbage og gå på pension, fastslår Mads Agesen.

For ham var det især en omvæltning at skulle finde balancen i familielivet efter fodboldkarrierens afslutning.

- Selvfølgelig gjorde man sig nogle overvejelser på hjemmefronten. Kunne vi få det til at fungere med et 8-16 job og to små børn? Og så er der bare det her med, at det altså er nogle helt andre arbejdstider. Og det er en anden løn. Så det er nogle ret store faktorer, der pludselig spiller ind på ens privatøkonomi, fortæller Mads Agesen.

- Nu står vi jo op 6.30 og er hjemme igen kl. 17, og så er der mad og bad til de små, og så er klokken halv otte. Det er svært at forestille sig, inden man stopper med fodbold, hvordan dét er.

Overvejelserne er mange, når tiden som fodboldspiller lakker mod enden. Derfor har 4player i samarbejde med Divisionsforeningen og Spillerforeningen skabt Karriereskifteseminaret, hvor fodboldspillere på tværs af niveau mødes til paneldebat, workshops, oplæg og meget mere, som forhåbentlig kan bidrage til en større afklaring hos den enkelte spiller. Du kan se hele programmet for seminaret her.

Læs også: Fra landsholdet til divisionerne: "Vi har samme tanker, følelser og udfordringer"

Vigtigst af alt foregår det hele sammen med ligesindede. Med andre elitesportsudøvere, der er det samme sted – eller er på vej samme sted hen – som den enkelte deltager. Udøvere, som genkender, forstår og anerkender de overvejelser og eventuelle udfordringer, man står over for, når karriereskiftet nærmer sig eller allerede er i gang.

Seminaret er henvendt spillere, der enten nærmer sig et karriereskifte, eller som allerede er i gang med den proces. Har du spørgsmål til seminaret, eller vil du gerne høre mere om det? Så kontakt uddannelsesrådgiver Jesper Mølgaard Kristensen på jesper.kristensen@spillerforeningen.dk eller
27 14 49 22.