03. 10. 2018

Fra Team Spillerforeningen til Superliga-profil

For fire år siden holdt Ayo Simon Okosun formen ved lige med Team Spillerforeningen i jagten på en ny kontrakt. Nu er han profil i Superligaen.

Nogle spillere stryger direkte op igennem fodboldsystemet, mens andre må ad omveje. Ayo Simon Okosun tilhører uden tvivl den sidste kategori. For bare fire år siden lå det nemlig ikke just i kortene, at den 25-årige FCM-spiller skulle træde sine støvler i landets bedste række. Faktisk kæmpede Okosun med at finde en klub, der ville hyre den store midtbaneslider.

Mens han jagtede en ny arbejdsgiver, trænede han med hos Team Spillerforeningen.

- Det var en hård periode, hvor jeg selvtrænede meget. Jeg var også forbi Spillerforeningens hold af kontraktløse spillere, ligesom jeg prøvetrænede hos Kent Nielsen i AaB. Men generelt var der stort set ingen interesse, siger Ayo Okosun til Ekstra Bladet.

Læs også: Røddik om Team Spillerforeningen: Helt oplagt

Siden er der sket meget. Først skiftede Okosun til den italienske Serie C-klub Grosseto. Efter otte måneder i Italien vendte han tilbage til Danmark, hvor han først tørnede ud for Vendsyssel FF og AC Horsens, før han i sommer skiftede til de danske mestre fra FC Midtjylland. Et karriereforløb, de færreste havde set komme eller troet på. Altså lige bortset fra Okosun.

- Når du spørger, om jeg for fire år siden havde regnet med at sidde her i FC Midtjylland-tøj og lige været med til at slå FCK, så kan jeg med hånden på hjertet svare 'ja!'. I hvert fald i den forstand, at jeg vidste, jeg nok skulle nå langt i min karriere, også selv om det så svært ud, fortæller han i interviewet.

Den rette indstilling

At Kresten Blæsild, der også for fire år siden var projektleder på Team Spillerforeningens træning, ligeledes havde set den komme, er for meget at sige, men han husker naturligvis Okosun. Blæsild hæfter sig særligt ved FC Midtjylland-spillerens mentalitet.

For selvom de færreste af Team Spillerforeningen-spillerne har – eller nødvendigvis får – kontrakt i en Superligaklub, så vidner deltagernes adfærd og tilstedeværelse om stor professionalisme.

Læs også: Strudal om Team Spillerforeningen: Vidner om professionalisme

- Vores medlemmer ved, at man intet får foræret som professionel fodboldspiller. Det kræver hårdt arbejde og den rette indstilling til sit fag at være fodboldspiller, og det ved de spillere, der deltager i Team Spillerforeningens træning. De er der, fordi de vil yde en ekstra indsats, fastslår Kresten Blæsild, som af samme årsag glæder sig over, at det går Okosun godt.

- Det har været en fornøjelse at følge Simon de seneste par år. Han har været igennem en voldsom udvikling, og han er beviset på, at man kan nå langt med den rette indsats. Det kan man kun hylde.

Team Spillerforeningen er Spillerforeningens træningstilbud til alle medlemmer. I samarbejde med en række partnere afholdes både fodboldtræning og fysisk træning i absolut topklasse – både i sommer- og vinterpausen. Du kan læse mere om tilbuddet her.