04. 05. 2018

Tim Sparv om identitet: Er ikke kun fodboldspiller

Man er ikke kun fodboldspiller; man skal være noget andet også. Det mener Tim Sparv, der gør en dyd ud af at ”komme væk fra fodboldboblen”.

På banen kender vi ham som en hård hund. En midtbaneslider, man slår sig på. ”En fysisk hård spiller”, som han selv beskriver det. Det er langt fra et særsyn i fodboldmiljøet, der er bygget på vindermentalitet og en udtalt machokultur.

At Tim Sparv er én spiller på banen og en anden uden for, er heller ikke noget særligt. Det, der gør, at Tim Sparv måske adskiller sig en smule fra andre spillere, er, at han dygtigt og af egen drift skriver om de mentale udfordringer, som følger med erhvervet som professionel fodboldspiller. Udfordringer, som han har uddybet yderligere i et interview med Tipsbladet.

- Man skal huske, at ens identitet ikke kun baserer sig på ens præstationer ude på banen. Man er ikke kun fodboldspiller; man skal være noget andet også, siger Tim Sparv til Tipsbladet.

Det kan være godt at have noget balance med studie, eller at man går til nogle kurser og lærer sig et sprog. For at give et opbrud i hverdagen og komme væk fra fodboldboblen

FC Midtjylland-spilleren peger på, at det er afgørende, at man som fodboldspiller har andet i sit liv end fodbold. Og det ville han ønske, han havde været klar over i en yngre alder.

- Bare det, at man har nogle mennesker i sit liv, som man kan snakke rigtigt med. Det kan være ens forældre, venner, kæreste, hvem som helst. Det behøver ikke være nogen fra fodboldverdenen, men at man har nogle, som man kan diskutere alt mellem himmel og jord med. Det, tror jeg, ville hjælpe mange.

Læs også: Elitefodbold bygger på en kultur, der gør mennesker syge

- Når man er ung, er det fodbold, der gælder. Der er ikke mange andre ting, der er interessante. Men det kan være godt at have noget balance med studie, eller at man går til nogle kurser og lærer sig et sprog. For at give et opbrud i hverdagen og komme væk fra fodboldboblen, som man befinder sig i, siger han.

Venter alle spillere en rutschetur

Ét er, når man er aktiv. Noget andet er efter karrieren. Fælles for alle spillere er, at karrieren stopper før eller siden. For nogen kommer karrierestoppet tidligt, men det for andre kommer sent. Men det kommer til alle.

- Det, der er centralt, er, at man tager sig tid til at tænke over, at der kommer en dag efter (sportskarrieren, red.). Det er – med fare for at lyde som en forældregeneration – en kort karriere. Og den længste karriere kommer sådan set bagefter. Det er klart, at det, når man er i starten af tyverne, kan være en udfordring at sætte sig ned og tænke over det, fastslog Rasmus Haagensen i ’Spiller Til Spiller’.

Læs også: 05: Christian Poulsen, Morten Levinsen og Rasmus Haagensen om (tab af) identitet

Ifølge Rasmus Haagensen, der er direktør i 4player, er det afgørende, at man forbereder sig. Mens den ene del af forberedelsen kan bestå i eksempelvis uddannelse, karriereplan eller en samtale om fremtiden, består den anden del i at gøre sig det klart, hvad det er, man skal igennem, når man stopper karrieren.

- Den anden del er at gøre sig bevidst om, hvad er det for en transition? Hvad indebærer en transition? Hvad sker der, når jeg har karrierestop? Og der har vi en model – en transitionsmodel – som man selvfølgelig kan sætte sig med os og få en snak om.

Læs også: Episode 03: Jens Gjesings bratte karrierestop og livet efter fodbold

- Det er en god måde at få indblik i, at der sker altså noget. Følelsesmæssigt især. Det er lidt en rutschetur, man skal igennem. Den kan være kort eller længere, og den er selvfølgelig meget individuel. Men jeg tør godt lægge hovedet på blokken og sige, at alle kommer igennem den i en eller anden form. Og det er uanset, hvilket niveau man har spillet på – det er uanset, om man er godt forberedt eller ej.

Forbered dig med 4player

Når støvlerne bliver lagt på hylden, gennemgår alle spiller en transition. Den kan være lang, og den kan kort. Men alle skal, som Rasmus Haagensen siger, igennem en transition. Selvom forberedelse ikke er en fribillet til den overgang, så kan forberedelse ikke desto mindre gøre overgangen lettere.

Derfor har Spillerforeningen startet en række initiativer, der hjælper fodboldspillere over i deres nye karriere. De initiativer er samlet i 4player, hvor medlemmer af Spillerforeningen får adgang til en lang række studie- og jobtilbud.

Interesseret? Bliv kontaktet af en karriere- eller uddannelsesrådgiver og hør mere om dine muligheder.

Jeg vil høre mere om mine muligheder