Artikel9.8.2019

»Et nyt eventyr for mig og familien«

Flere hundrede fans var mødt op i lufthavnen, da Lasse Schöne ankom til Italien. »Det var lidt vildt,« siger Schöne om oplevelsen og ser frem til at optræde for Genoa i Serie A, som han har haft interesse for siden barnsben.

Af Martin Dons

Det så vildt ud, da Lasse Schöne ankom til Italien. Og det synes den 33-årige midtbanespiller da også, det var, da han måtte gennem et menneskehav af Genoa-fans, inden han kunne nå ud i den ventende bil uden for lufthavnen.

- Det var lidt vildt. Det må jeg indrømme, det havde jeg ikke forventet, siger Lasse Schöne fra i Italien.

- Det er italiensk, de er åbenbart glade for, jeg kommer, så det er selvfølgelig overvældende og fedt. Det havde de ikke behøvedes. Men selvfølgelig er det utroligt fedt at se, at fansene tager sig tid til at stille sig og vente derude, siger han.

Og efter længere tids tilløb er den god nok. Den danske landsholdsspiller Lasse Schöne er præsenteret i den italienske Serie A-klub Genoa, der i sidste sæson sluttede lige over stregen som nummer 17.

- Det er et nyt eventyr for mig og familien. Jeg synes, at hele pakken passede. Det skulle den også, hvis jeg skulle flytte fra Holland. Jeg har altid som ung været interesseret i Serie A og synes, det kunne være fedt at spille der engang, og så kom chancen nu, og som sagt så passede det hele. Familien var med på det, som selvfølgelig også er en vigtig del af det, og så tog vi chancen, siger Lasse Schöne til Spillerforeningen.

»Det er et nyt land, et nyt sprog og en ny kultur. Det er en stor liga, og det bliver spændende at prøve kræfter med den«

- Hele min professionelle karriere har været i Holland, så det bliver spændende og en fed udfordring. Det er et nyt land, et nyt sprog og en ny kultur. Det er en stor liga, og det bliver spændende at prøve kræfter med den.

De nye udfordringer i Italien betyder samtidig et farvel til Ajax, hvor han med sine 287 kampe er den udlændinge med flest kampe for klubben foran spillere som Jari Litmanen og Jan Vertonghen. Dertil kan lægges tre hollandske mesterskaber.

Derfor var det heller ikke en nem beslutning at forlade Ajax.

- Det har helt sikkert været svært at tage det valg. Når du har spillet i en klub i syv år, er det selvfølgelig svært at flytte derfra.

- Det her, der kom forbi, var spændende og som sagt passer hele pakken til mig og familien. Samtidig følte jeg, det havde været en fantastisk sæson sidste år, så det var måske det rigtige tidspunkt at gøre det på, siger Lasse Schöne.

Genoa og Lasse Schöne åbner den nye sæson på udebane i Rom mod AS Roma.