Artikel9.5.2019

Festersen deler tanker om karrierestop: Angstprovokerende pensionstransition

I et indlæg på LinkedIn deler OB-angriberen Rasmus Festersen sine refleksioner og bekymringer omkring den kommende pension og processen fra én karriere og påbegyndelsen af en ny.

Af Martin Dons

Til sommer er det slut for Rasmus Festersen. Fodboldstøvlerne bliver ikke længere hans vigtigste arbejdsredskab, men parkeres på en af de hylder i skabet, hvor man sjældent kommer.

Det har han efterhånden vidst i nogen tid nu. Og han har forberedt sig til dagen. I 15 år faktisk, fortæller han.

- Alligevel er det angstprovokerende, og jeg spekulerer konstant på, hvad sådan en afdanket fodboldspiller på snart 33 år egentlig kan, og hvad der venter mig på den anden side, skriver Rasmus Festersen i et indlæg på LinkedIn.

»Da jeg på halvanden måned gik fra at være viceanfører og i mit livs form til at blive sendt til Polen med ungdomsholdet, blev jeg klar over, at karrieren er ved at være forbi«

I de kommende uger vil han dele ud af sine refleksioner i forbindelse med det karrierestop, der bliver en realitet, når juni bliver til juli. Han er i gang med den sidste tid af den fireårige kontrakt, han skrev med OB i 2015.

- Jeg havde håbet på, at denne min sidste sæson kunne have endt anderledes, men da jeg på halvanden måned gik fra at være viceanfører og i mit livs form til at blive sendt til Polen med ungdomsholdet, blev jeg klar over, at karrieren er ved at være forbi – og at min sidste sæson ville blive som trupfyld.

- Jeg er en gammel fodbolddinosaur, der venter afklaret på at dø. Jeg ville lyve, hvis jeg siger, at det er udviklende at være ældste mand og yderste mandat i trup med under en måned tilbage af sin kontrakt. Jeg vil udvikles – ikke afvikles, men jeg vil for alt i verden lukke et utroligt, skønt og fantastisk kapitel af mit liv ordentligt ned, skriver OB-angriberen.

- Jeg accepterer tingenes tilstand og nyder den sidste tid af mit privilegium. Den energi og mentale forberedelse, der kræves for at spille superligakampe, er kanaliseret over i forberedelsen på det, der skal ske til sommer. Mit selvbillede er i gang med at ændre sig, og refleksionen over, hvad der skal erstatte hurtighed, faldefinte og målnæse, er i gang.

»Jeg er blevet klogere på mig selv, mine styrker, mine svagheder, men også refleksionen over, hvordan jeg laver en succesfuld transition«

Som en del af sin forberedelse til karriere nummer to har han blandt andet brugt Spillerforeningens rådgivningstilbud 4player, som han løbende har haft dialog med og deltaget på flere kurser gennem.

- Jeg har investeret i karriererådgivning, exitseminarer, transitionskurser og drukket så meget kaffe, at min mave nærmest er blevet til Gevalia. Og jeg har lært alverden! Jeg er blevet klogere på mig selv, mine styrker, mine svagheder, men også refleksionen over, hvordan jeg laver en succesfuld transition, skriver Festersen.

Læs hele Rasmus Festersen velskrevne indlæg på LinkedIn her.