»Håber vi kan påvirke kommende generationer«

Lucas Andersen håber, at man med weekendens homofobimarkering kan være med til at påvirke fremtidens fodboldspillere og fans og på sigt få udryddet homofobi i dansk fodbold. Han tror, man i trupperne vil omfavne det, hvis en spiller springer ud som homoseksuel.

Af Martin Dons

Lucas Andersen har med mange fine præstationer på grønsværen fået markant opmærksomhed, siden han for et år siden vendte retur til dansk fodbold og AaB. Inden den igangværende sæson blev sparket i gang, blev nordjyden udnævnt til ny anfører i klubben. Og han har ikke lagt skjul på, at han er stolt over at stå i spidsen for ’Hele Nordjyllands Hold’, som aalborgenserne kalder sig selv.

I weekendens runde skal anførerbindet igen trækkes op på venstre overarm, men det normale neongule bind bliver i anledning af Copgenhagen Pride skiftet ud med et regnbuefarvet anførerbind. Det gør ikke den 24-årige AaB-kaptajn mindre stolt.

- Det er fantastisk, at man via anførerbindet kan være med til at vise, at man støtter op om kampen mod homofobi. Igennem min karriere er jeg da også blevet tilsvinet – også med homofobiske tilråb, siger Lucas Andersen.

Angriber en bestemt kreds

Han undrer sig over, at der i 2019 stadig florerer homofobiske tilråb på og uden for fodboldbanerne i Danmark.

- Det er jo skræmmende, at folk kan få det udover sine læber. Det er ligesom at sige ”luder” eller ”neger”. Det er voldsomme ting. Det er noget, der angriber en helt bestemt kreds af mennesker. Det er utroligt, at man ikke i 2019 har flyttet sig længere, når man er kommet så langt med mange andre ting. Men fordomme er nogle gange den allerværste fjende - og fortiden også.

»Det er mange år med homofobiske tilråb og en machoverden, der skal gøres op med, og det bliver nok ikke lige gjort på en dag. Desværre«

- Men vi kan jo se, hvor meget der er rykket på racediskrimination. Det har rykket sig meget, og det er fordi, der er blevet kastet så meget lys på det, og fordi folk, som har indflydelse, er gået ind i det. Det er fantastisk. Og jeg tror, det er det, der skal til i forhold til homofobi, siger Lucas Andersen.

Folk vil omfavne det

Derfor er AaB-anføreren også glad for, at han i sin position kan være med til at sætte fokus på, at fodbold skal være for alle. At den skal omfavne og inkludere og ikke ekskludere med eksempelvis homofobiske tilråb.

- Det er en lille indsats for mig, men noget der kan gøre en stor forskel. Også i forhold til de yngre generationer, der sidder og ser fodbold og ser på de her ting. De ser måske, at nogle af deres idoler bærer de her regnbuefarvede anførerbind og kan se, at nogen, man ser op til, støtter den her sag. Den vej rundt kan vi være med til at præge de næste generationer.

»Det, at jeg kan få lov at bære det regnbuefarvede anførerbind, viser støtte, og så er det forhåbentligt et lille skridt mod en fremtid, hvor tingene kan være anderledes«

- Det er mange år med homofobiske tilråb og en machoverden, der skal gøres op med, og det bliver nok ikke lige gjort på en dag. Desværre. Men jeg tænker, at hver gang der er de her ting, så er det et lille skridt i den rigtige retning, og en dag er jeg også sikker på, vi når udover det punkt, vi er på i dag.

- Jeg håber, at homofobi og de homofobiske tilråb, der gør, at man stadig ikke har set særlig mange, der har taget skridtet i professional fodbold og vel i sport generelt, kan blive udryddet fuldstændig, siger Lucas Andersen.

Han så gerne, at der var erklærede homoseksuelle mænd i topfodbold.

- Når man spørger i trupper, så vil folk jo nærmest omfavne det, fordi det vil være så befriende, hvis der er nogen, der tør. Men vi er der bare ikke helt endnu. Det, at jeg kan få lov at bære det regnbuefarvede anførerbind, viser støtte, og så er det forhåbentligt et lille skridt mod en fremtid, hvor tingene kan være anderledes, lyder håbet fra AaB-kaptajnen.