21. 11. 2019

Landsholdsspillere giver millioner til børnefodbold

Efter det danske herrelandshold har kvalificeret sig til EM2020, betyder det også flere penge til bredden, da de danske spillere, som en del af landsholdsaftalen, giver fem mio. kroner til børnefodbold.

Armene er svære at få ned, og smilene er stadig at se. Det var en forløsning af de større, da Herrelandsholdholdet mandag aften spillede 1-1 mod Irland og dermed kvalificerede sig til en af fodboldens største fester, nemlig EM i 2020. Et EM, der blandt andet afvikles på dansk jord.

Med dansk deltagelse ved næste års slutrunde følger der også et millionbeløb.

Som en del af landsholdsaftalen mellem DBU og Spillerforeningen er der blandt andet afsat fem mio. kroner i slutrundebonus, som spillerne fordeler til børnefodboldprojekter efter indstilling fra DBU Bredde.

Læs også: »Det er vigtigt, at man kan fundere lidt over, hvad der skal ske efter fodbolden«

En aftale, der glæder holdets anfører, Simon Kjær:

- Alle vi spillere på landsholdet har herlige minder fra dengang, da vi spillede børnefodbold rundt om i små og store klubber overalt i landet, så det var vigtigt for os spillere at få det her med i aftalen. Det er dejligt at kunne give noget tilbage til rødderne, både på denne måde med penge og når vi eksempelvis som i sidste uge i Herning kan spille lidt bold med glade fodboldbørn, siger Simon Kjær.

Men det er ikke kun Herrelandsholdet, der sætter pris på netop den del af aftalen. Også næstformand i DBU og formand for Breddekomitéen, Bent Clausen, er glad for at noget af slutrundebonussen finder vej til børn i bredden:

Læs også: Vibe bliver bedre på banen ved også at have fokus uden for banen

- Uden bredden, intet landshold. Derfor er det stort, at herrelandsholdsspillerne nu giver tilbage til udviklingen af børnefodbolden og på den måde også til de mange frivillige ildsjæle, som snører børnenes fodboldstøvler, og til dem, som var med til at forme spillerne, da de selv spillede fodbold som børn, udtaler Bent Clausen.

DBU Bredde indstiller overfor Spillerrådet en række projekter, der kan støttes. Rådet beslutter herefter, hvilke projekter spillerne ønsker at støtte.