Artikel27.9.2019

Øland om racistiske tilråb: Totalt uacceptabelt

Racistiske tilråb og abelyde er totalt uacceptable, og derfor er direktør i Spillerforeningen Mads Øland glad for, at dommeren reagerede i pokalkampen mellem Fremad Amager og FC Midtjylland.

Af Martin Dons

Med få minutter tilbage af et intenst pokalopgør mellem Fremad Amager og de forsvarende pokalmestre fra FC Midtjylland måtte dommer Benjamin Willaume-Jantzen midlertidig afbryde kampen. Det skete, fordi der angiveligt blev råbt racistiske tilråb mod nogle af FC Midtjyllands mørke spillere.

Spillerforeningens direktør Mads Øland fordømmer de racistiske tilråb og glæder sig over, at opgørets dommer handlede på situationen.

- Det er rigtigt fint, at dommer Benjamin Willaume-Jantzen fulgte reglerne om racisme i pokalkampen mellem Fremad Amager og FC Midtjylland og stoppede kampen, indtil der kom en melding i højttalerne til tilskuerne. Det er til gengæld dybt trist, at det var nødvendigt for dommeren at gøre det. Det understreger, at vi fra spillersiden må blive ved, indtil alle forstår det: Racistiske tilråb og abelyde er totalt uacceptabel opførsel, og den slags hører ikke hjemme i vores sport - eller nogen andre steder.

- Min oplevelse som spillernes repræsentant i både Spillerforeningen og FIFPRO er, at spillerne både i Danmark og internationalt står sammen i kampen mod racisme, men vi skal have alle instanser i fodbold med. Når dommerne nu følger de udmærkede regler, så er der håb forude. Så kommer der øjeblikkelig konsekvens i kampene. Racisme er så vigtigt et emne, at det skal tages dybt alvorligt af alle aktører: Spillere, klubber, fans, dommere og af nationale og internationale forbund, siger Mads Øland.

Foruden sin post som direktør i Spillerforeningen i Danmark er Mads Øland også bestyrelsesmedlem i den internationale spillerforening, og derfor arbejder han også for, at der bliver gjort op med racisme i international fodbold, hvor der de seneste uger har været episoder i især Italien.

- Jeg sidder som repræsentant for spillerne ofte til møder sammen med verdens øverste fodboldledere i eksempelvis "FIFA Football Stakeholders Committee" og i "UEFA Professional Football Strategy Council", og på papiret er alle enige med os fra spillersiden i, at racisme skal sparkes ud af fodbold. Men de udmærkede regler skal også udføres i praksis - som dommeren gjorde i Sundby Idrætspark, siger Øland.