Spiller til Spiller25.3.2020

23: Midtbanetalent producerer beats til amerikanske rappere

Play button

Når Magnus Mattsson ikke spiller fodbold, producerer han musik. Musikken giver det 21-årige midtbanetalent et frirum, som han særligt har haft bruge for det seneste års tid, hvor han har været skadet.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Han er professionel fodboldspiller. Og han er musikproducer. Og han er det på samme tid

21-årige Magnus Mattsson har ikke bare én passion – han har to. Og de to passioner lever i symbiose med hinanden, fortæller Silkeborg-spilleren i Spillerforeningens podcast, Spiller til Spiller, der bringes i samarbejde med Mediano.

- Det giver mig luft til hovedet i forhold til, at fodbold jo fylder så meget, som det gør. Fodbold er jo meget sort/hvidt. Enten vinder man, eller også taber man. Eller man rykker ned, eller man rykker op, siger Magnus Mattsson.

- Når man kommer hjem, er der Superligakampe, der kører hele tiden, så for mig personligt kan jeg bedre lide at gå op i noget andet, når jeg kommer hjem fra træning og ikke at skulle se fodboldkampe hele tiden. Det giver mig et frirum, uddyber han.

I 'Spiller til Spiller' fortæller Magnus Mattsson om, hvordan han producerer beats.

Halvandet år på sidelinjen

Magnus Mattsson er en livsglad fyr. Et positivt gemyt, der nyder tilværelsen. Men sådan har det ikke været det seneste års tid. I hvert fald ikke udelukkende.

Først var Silkeborgs U21-landsholdsspiller ude med en lyskeskade i fem måneder – den første alvorlige skade i karrieren. Og da han var lige på nippet til at gøre comeback, skete det værst tænkelige for midtbanetalentet.

»Musikken har hjulpet mig helt vildt meget igennem min skadesperiode, og jeg tør slet ikke tænke på, hvor jeg havde været, hvis jeg ikke havde haft den«

- Da jeg var tilbage fra den (lyskeskaden, red.), skulle jeg spille mod OB mandag, og Kent (Nielsen, red.) kom hen og spurgte: »Kan du spille mandag? Måske et indhop?« Jeg sagde; »jeg føler ikke, jeg har trænet nok med, og jeg må ikke helt sparke på mål endnu, så giv mig lige en uge mere, så er jeg der for dig.«

- Selvsamme mandag, hvor SIF mødte OB, skulle jeg træne med U19 for at holde mig i gang. Og så sprænger jeg korsbåndet i venstre knæ, siger Mattsson, der, når han efter planen kommer tilbage på banen til august, har siddet uden for i halvandet år.

»Jeg græd, og jeg græd«

Korsbåndsskaden slog ikke overraskende den unge Magnus Mattsson ud. Særligt, fordi han overhovedet ikke havde set den komme. Han troede bare, det var en mindre skavank.

Men Kaspar Saxtrup, der er speciallæge i ortopædkirurgi og klinikchef i Idrætsklinikken på Regionshospitalet Silkeborg, havde lagt ansigtet i seriøse folder, da Magnus Mattsson skulle have en tilbagemelding på sin scanning.

»Al den tid, jeg er oppe i styrkelokalet og bare kigger ud på den parkeringsplads, vi har på JYSK Park, det dræner én for kræfter«

- Der gik et sus gennem min krop, og jeg fik en klump i halsen… bare ikke sig det. Så siger han; »det er korsbåndet, der er sprunget.« Og så, ja, jeg tror bare, man får et blackout, når man får sådan en besked og har været ude i fem måneder med en lyskeskade – og skal være ude et år mere.

- Det var en helt vild følelsesmæssig oplevelse. Jeg græd, og jeg græd, og jeg lyttede ikke til, hvad han sagde, siger Magnus Mattsson, der for et øjeblik så hele sin verden eksplodere.

- Jeg tænkte bare, nu ødelægger det hele min verden.

Musikken har hjulpet Mattsson gennem skaden

Det frirum, som musikken skaber for Magnus Mattsson, blev med ét endnu mere værd. For det hjalp ham – og hjælper ham fortsat – med det parkere de dystre tanker og ikke mindst kæmpe sig igennem den trivielle periode med monoton styrketræning.

- Det år, jeg har haft, hvor jeg har været ude for banen, der har det betydet sindssygt meget at have musikken. Al den tid, jeg er oppe i styrkelokalet og bare kigger ud på den parkeringsplads, vi har på JYSK Park, det dræner én for kræfter, og man har sgu ikke lyst til at sidder deroppe alt for lang tid ad gangen.

- Det har givet mig et frirum og givet energi til dagen efter, når jeg har skullet træne igen. Så har jeg koblet af og er klar til at fokusere igen. Så musikken har hjulpet mig helt vildt meget igennem min skadesperiode, og jeg tør slet ikke tænke på, hvor jeg havde været, hvis jeg ikke havde haft den, siger Magnus Mattsson, der varmt anbefaler sine kollegaer at have andet end fodbold.

- Jeg er så taknemlig for, at jeg har en hobby og noget andet at gå op i. Og det kan jeg kun anbefale, lyder det fra Magnus Mattsson.