Spiller til Spiller21.10.2020

33: Vindermentalitet er gået i glemmebogen, mener EM-guldvinder

Play button

Han måtte flygte fra Pisa efter en magtkamp med præsidenten. Og så mener han, at der mangler vindermentalitet i dansk fodbold. Hør EM-guldvinderen Henrik ’Store’ Larsen uddybe i denne podcastudsendelse.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Hans CV fortæller det. Han har vundet en del. Og for Henrik ’Store’ Larsen er det dét, fodbold handler om. Det handler om at vinde kampe. Om at vinde titler. »Bronzemedaljer har vi jo alle sammen nogle stykker af,« som EM-guldvinderen udtrykker det i Spillerforeningens podcast ’Spiller til Spiller’.

- Det der med at vinde noget, det er ligesom om, det er gået i glemmebogen. Nu skal vi være i top seks, nu skal vi være i top otte, jamen det gælder om at blive nummer et jo. Det mangler jeg lidt. Man er jo ved at juble ihjel for at få en bronzemedalje. Jamen for helvede, dem har vi jo alle sammen nogle stykker af. Det handler om at vinde. Det, tror jeg, mangler, siger Henrik ’Store’ Larsen.

»De fik jo bare igen, de små italienere. Det var tough dengang. Det gjaldt jo om at spille søndag, så var der flere penge«

- Vi var jo ligeglade med, hvem vi mødte dengang (til EM i ’92, red.). Om det var Holland, eller det var Tyskland. Det var verdensmestrene og europamestrene, men du har altid en chance for at vinde.

- Når du er 18, 19, 20 år skal du jo kunne løbe i 90 minutter. Og brænde banen af. Men det der vindergen, det, tror jeg, går tabt mange gange i ungdomsfodbolden, på grund af der er nogle ting, der er vigtigere at træne – en vending eller noget andet. Men man skal også finde nogle vindere, for ellers vinder du ikke en skid.

- Det, tror jeg, der er mange, der er bedre til i udlandet, end vi er i Danmark. Det der med at vinde for alt i verden, siger Henrik ’Store’ Larsen.

Og han ved, hvad det vil sige at vinde. Han vandt sin første pokaltitel som 18-årig. Det var i 1985. I alt har han været i fire pokalfinaler og vundet de tre. Han har også udmærket sig som pokalfighter. Og nå ja, så udmærkede han sig som turneringstopscorer ved EM-triumfen i 1992, ligesom han også har nationale mesterskaber på CV’et.

Flygtede fra Pisa

I år er det 30 år siden, Henrik ’Store’ Larsen kom til Pisa, som nok er mere kendt for sit skæve tårn end for fodboldholdet. Men dengang i 1990 spillede de med i Serie A. Verdens bedste liga på det tidspunkt med spillere som Diego Maradona, Marco van Basten og Frank Rijkaard bare for at nævne nogle af dem. Og her kunne han trække på sin vindermentalitet. For kravet var ikke god fodbold – det var sejre.

- Der var ikke en uge, hvor der ikke var en slåskamp på træningsbanen. Der var kun plads til 11, og vi var 20 i truppen, husker ’Store’ Larsen.

- Nu var jeg heldigvis en stor dansker, der kunne tåle mere end de fleste. Så de fik jo bare igen, de små italienere. Det var tough dengang. Det gjaldt jo om at spille søndag, så var der flere penge, siger EM-guldvinderen, der i begyndelsen knap kunne komme op fra sengen efter de italienske træninger.

- Jeg var ikke vant til den træning. De første 14 dage i træningslejren kravlede jeg ud af sengen, fordi vi lavede så mange maveøvelser, som jeg aldrig havde lavet før, griner han.

I udsendelsen fortæller Henrik ’Store’ Larsen også om en magtkamp med præsidenten i Pisa, som førte til et farvel med klubben. Om interessen fra Benfica, om forskellen på fodbolden dengang og i dag og om stadig at få reaktioner fra præstationen i ’92.

I den her udsendelse kan du også høre om:

• Da Henrik ’Store’ Larsen måtte flygte fra Pisa efter en magtkamp med præsidenten
  • Hvordan han mener, der mangler vindermentalitet i dansk fodbold
  • At lære italiensk fra en holdkammerat via tegninger
  • Hvordan landsholdet i ’92 var ligeglade med, hvem de mødte