10. 07. 2020

FCM-chef vil have bedre baner i de kolde måneder

Sportschef i FC Midtjylland, Svend Graversen, er stolt over, at spillerne igen peger på MCH Arena som Danmark Bedste Bane. Samtidig mener han, at klubberne skal stille større krav til sig selv om bedre baner i Superligaen året rundt.

AF MARTIN DONS

I FC Midtjylland glæder man sig over, at hjemmebanen, MCH Arena, for femte gang siden 2012 er blevet kåret til Danmarks Bedste Bane. Ikke mindst fordi, det er spillerne fra modstanderholdet, der efter opgøret på MCH Arena uddeler karakteren.

- Vi skal levere et godt produkt til dem, der skal præstere, og det er jo spillerne. Så når de siger, det her er Danmarks bedste bane, så er det noget, der rører én, for så ved vi, at de har den knowhow og ekspertise, der skal til at sige, at det her er Danmarks bedste bane, siger sportschef i FC Midtjylland, Svend Graversen.

Men selv om han er glad for prisen, så benytter han også lejligheden til at løfte en pegefinger i forhold til banestandarden i Superligaen.

- Jeg er af den holdning, at vi skal skabe så gode betingelser til vores spillere som overhovedet muligt. Først og fremmest for spillerne men også for det produkt, vi skal levere til tv og til fans, og det kræver, at vi har nogle gode baner, siger sportschefen og fortsætter:

- Og der synes jeg, at man i Danmark har været dygtige til at have gode baner, når det er muligt at have gode baner – dvs. i sommermånederne og til dels midt på efteråret, men så begynder kvaliteten for mange baner – ikke for alle – at gå stille og roligt den forkerte vej. Og når vi så starter op, spiller vi på baner, der simpelthen ikke er gode nok. Som ikke er det produkt, vi elles har i Superligaen, værd.

Spiller Til Spiller · 28: Sviatchenko og Graversen efterspørger bedre baner: »En forudsætning for professionel fodbold«

Sportschefen mener, at klubberne skal stille større krav til sig til i forhold til kvaliteten af banerne.

- Vi skal stille det krav til os selv – som måske er det allervigtigste – at vi har en rigtig god bane at spille på. Og det er muligt. Man har set det på MCH Arena, at man år efter år kan levere en god bane. Så ved vi godt, at der er forskellige forhold, men det har også noget med prioriteringer og økonomi, siger Svend Graversen.

Det er tredje gang i træk, at FC Midtjyllands hjemmebane, MCH Arena, vinder Den Gyldne Greb, som er det synlige bevis på, at spillerne i Superligaen mener, at det ligaens bedste bane.