Artikel18.3.2020

Når fodbold bliver et enkeltmandsspil

Corona-krisen har også forandret fodbolden. Sommerens EM-slutrunde er udskudt et år, og holdtræninger er afløst af spillere, der selvtræner i stor stil. Formen skal holdes vedlige, så alle er klar, når ligaerne igen fløjtes i gang.

Af Dan Hirsch Sørensen

Rigtig mange af os har fået hjemmearbejdsplads de seneste dage. En hverdag, der også har ramt landets fodboldspillere.

- Det er meget underligt.

Det er tæt på enslydende ord, der kommer ud af munden på 24-årige Julie Nowak og 33-årige Tim Sparv. Begge fodboldspillere har fået frarøvet en hverdag, som normalt ligger i meget faste rammer. Spillere, der almindeligvis møder ind i klubberne hver dag, hvor det hele er sat i system og struktureret for dem. Nu står den på hjemmetræning rundt omkring i de små hjem.

- Det er en virkelig speciel situation. Lidt kedeligt, faktisk. Men de fleste af os har stor forståelse for, at det er det rigtige at gøre. Det er ikke os fodboldspillere, det er synd for. Det er de ældre og svageste mennesker, der kan blive hårdt ramt, og derfor synes jeg, det er fint, at fodbolden tager sit ansvar og gør, hvad vi kan for at dæmme op for smittespredningen, understreger FC Midtjyllands finske midtbanespiller, Tim Sparv.

Surt æble at bide i

Holdningen deler Farum Boldklubs Julie Nowak. Forsvarsspilleren kan dog ikke lade være med at ærgre sig over hele situationen.

- Det er noget lort. Vi havde lige glædet os så meget til at skulle i gang med sæsonen efter en lang vinteropstart, så det er et lidt surt æble at bide i. Vi har lige fået at vide, at hele sæsonen bliver skubbet, og det betyder nok også, at de ting, vi hver især havde planlagt i de tre ugers sommerferie, nok ikke kan blive til noget. For vi kan slet ikke regne med det program, vi fik for en uge siden. Uvisheden er et irritationsmoment hos mig lige nu, siger Julie Nowak.

De to spillere har fået tilsendt træningsprogrammer, der omfatter løb og styrketræning.

- Vi skal melde tilbage hver dag, hvad vi har lavet, og hvornår vi har trænet. Vores fysser er i øvrigt lige røget i karantæne, så det er ikke helt optimalt for dem, der har brug for behandling, fortæller Julie Nowak.

Vigtigt at holde sig i gang

Tim Sparvs træningsprogram i denne uge lyder på løb og styrke fra mandag til fredag, og så kan han holde fri i weekenden.

- Indtil videre går det fint. For mig er det også vigtigt at holde mig i gang, så det er godt med lidt inspiration til, hvordan jeg holder mig i gang. Men jeg ville under alle omstændigheder have gjort det helt af mig selv, for jeg bliver nødt til at lave noget fysisk. Jeg bliver vanvittig, hvis jeg bare skal sidde indenfor. Så en løbetur rundt om søen her i Silkeborg, hvor jeg bor, og lidt boldtræning for mig selv i Ikast har jeg brug for, fortæller Tim Sparv.

Den finske landsholdskaptajn peger også på det mentale aspekt i den opståede corona-krise.

- Lige nu er det ikke svært, men hvad hvis vi om en måned står i den samme, uafklarede situation? Så tror jeg, der er nogen, der kan blive pressede. Jeg tror, vi skal lade være med at stresse. Vi kan ikke gøre fra eller til. Det er ude af vores hænder. Tag det som en off-season og hold dig i gang så godt som muligt og så brug noget tid på nogle projekter i hjemmet, skriv nogle tekster, læse nogle bøger. Sørg for, at du bliver stimuleret i den her nye virkelighed, lyder opfordringen fra Tim Sparv.

Julie Nowak mangler ikke noget at rive i. For ved siden af fodboldkarrieren passer hun et job som revisor. Og det foregår skiftevis på kontoret og derhjemme.

- Selv om fodbold ikke er det vigtigste i livet, finder man alligevel i sådan en situation ud af, hvor meget det betyder. Jeg ville meget nødigt undvære fodbold. Fodbold er et frirum, og det er mega afstressende. Når jeg har sindssygt travlt på revisionskontoret, er det fantastisk at komme halvanden time på træningsbanen og bare glemme alt andet, understreger Julie Nowak.

EM-udsættelse skal holde liv i karrieren

For Tim Sparv er det ikke kun superligakampene og fællestræningen i klubben, coronavirussen har spændt ben for. Onsdag blev det også besluttet at udskyde det forestående EM til 2021. Dermed må Finland vente endnu et år med at debutere ved en EM-slutrunde.

- Jeg synes, det er det rigtige at gøre. Det ville have været ansvarsløs med den risiko, der findes med spredning af virus, når nu EM skal holdes i så mange lande, siger Tim Sparv.

Men sportsligt ærgrer den finske landsholdsanfører sig over, at holdet ikke skal spille EM til sommer.

- Sportsligt er det selvfølgelig ærgerligt, for vi har et hold fyldt med selvtillid. Gennem de sidste to år har vi skabt nogle fantastiske resultater, og vi var klar til at overraske Rusland, Belgien og Danmark.

- Det positive er, at vi nu har lidt mere end et år, hvor vi kan bruge tiden effektiv til at blive endnu bedre. Og med min alder – jeg bliver 34 næste år – er det en fantastisk gulerod at have fået til at holde liv i min karriere, slutter Tim Sparv.