Spiller til Spiller4.2.2021

40: Krykker, comeback og landsholdsdebut: 2020 bød på lidt af hvert for Wind

Play button

Året begyndte på sidelinjen med en korsbåndsskade, men sluttede med landsholdsdebut og mål. Det flotte comeback og de stærke præstationer sikrer den 21-årige FCK-angriber Jonas Wind prisen som Årets Mandlige Talent i Danmark i 2020.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

For de fleste har 2020 været et underligt år. Men for Jonas Wind er det virkelig blevet vendt på hovedet. Fra mørkt til lyst. Den unge F.C. København-angriber begyndte året skadet og i gang med at genoptræne efter en korsbåndsskade, men sluttede året med landsholdsdebut og kvitterede for tilliden med to mål i fire kampe.

Læg dertil stærke præstationer for F.C. København mod bl.a. Manchester United, og du har ingredienserne til et stort talent. Faktisk det største i Danmark, hvis man spørger spillerne selv. For de mandlige, danske fodboldspillere peger i en afstemning foretaget af Spillerforeningen på Jonas Wind som Årets Mandlige Talent i Danmark i 2020.

- Det er jeg stolt over. Det betyder meget, at der er andre spillere og kolleger, der har set min vej også i og med, at jeg ikke har spillet hele året – at der har været en skade, der har sat mig ud af spil – men at de så føler, jeg er vendt stærkt tilbage og har gjort det godt. Der er jo også en masse andre dygtige talenter, der spiller rundt i udlandet. Andreas Skov eller Mikkel Damsgaard, der gør det fantastisk i Italien for tiden, men det er jo bare en stor cadeau og hæder til mig, at jeg fra lille Danmark i Superligaen kan få den her titel, siger Jonas Wind i kåringsinterviewet i Spillerforeningens podcast, 'Spiller til Spiller'.

Bedre end før skaden

Han var på sit vel nok højeste niveau nogensinde, da han blev skadet. Leveret en Panenka-straffesparksscoring på Røde Stjernes legendariske stadion i Beograd og var en profil i den hvide FCK-trøje, selv om han kun lige havde rystet det sidste teenageår af sig.

- Jeg følte, jeg var inde i en perfekt periode. Holdet præsterede godt, og jeg selv præsterede godt og scorede mål og leverede gode præstationer, og så fik jeg det her ordentlige gok i nøden med den her alvorlige knæskade, som jeg fik i 2019, men som går ind i 2020. Det var rigtig hårdt, og man føler jo lige i øjeblikket, da man får nyheden at vide, at det er korsbåndet, at verden ramler lidt sammen, husker Jonas Wind.

»Jeg har altid haft troen på, at når jeg er 100 procent klar til at spille, så har jeg niveauet til at kunne slå igennem i Superligaen og senere hen også bevise mig på landsholdet«

De første par uger efter operationen tillod han sig selv at være lidt ked af det. At være sur og irriteret. Men herefter blev fokus rettet mod at komme tilbage. At modbevise tvivlerne og komme tilbage i en endnu stærkere udgave.

- Man kan jo ikke undgå at høre lidt og læse lidt ting og sager, og jeg havde allerede haft et par skader i baglårene, og der er folk, der siger, er han nu en af dem, der får ødelagt sin karriere af skader. Så selvfølgelig er der den motivation, at man gerne vil bevise; nej det skal fandeme ikke være rigtigt, at jeg skal holdes ude.

Men der var også den indre motivation. Og savnet til spillet.

- Jeg har altid haft troen på, at når jeg er 100 procent klar til at spille, så har jeg niveauet til at kunne slå igennem i Superligaen og senere hen også bevise mig på landsholdet. Så er der den indre motivation til, at man gerne vil spille spillet. Når man bliver holdt ude fra at kunne lave det, man elsker allermest, så er det forfærdeligt. Så man vil gerne bare tilbage og lave det, man holder af – at spille fodbold. Så det var egentlig det, der fyldte allermest – den indre motivation og iver for at komme tilbage på et endnu stærkere niveau, end jeg var på før skaden, siger Jonas Wind.

Smag for rødt og hvidt

Og stærkere tilbage kom han. Det beviser den rød-hvide-trøje, han trak over hovedet den 7. september 2020.

- Det er klart, det er det største af få debut for landsholdet. Det er det største, man kan opnå som dansk fodboldspiller. Og selv om det ’bare’ var en træningskamp mod Færøerne, jeg fik debut, så betyder det meget og derefter også at få lavet mit første mål mod Sverige og til sidst starte inde i en rigtig stor landskamp mod en af verdens bedste landshold Belgien og ovenikøbet også få scoret.

»Hvis jeg kan fortsætte og blive ved med at levere godt, så tror jeg også, at jeg er god nok til at være en af de heldige og dygtige, der er med på holdlisten til sommer«

- Det er noget, jeg er stolt over, og på trods, af at vi ikke formåede at vinde kampen mod Belgien, så var jeg personligt glad for min egen præstation, og holdmæssigt synes jeg også, vi fik vist, at vi kan spille op mod de bedste. Så når man starter 2020 med at være rimelig alvorligt skadet, og det kan slutte på den her måde med landsholdsdebut og mål selvfølgelig – det er noget, jeg er rigtig stolt over, siger Jonas Wind, der har fået så meget smag på landsholdsfodbolden, at han håber at se sit navn på listen, når landstræner Kasper Hjulmand til sommer udtager sin EM-trup.

- Hvis jeg kan fortsætte og blive ved med at levere godt, så tror jeg også, at jeg er god nok til at være en af de heldige og dygtige, der er med på holdlisten til sommer, siger Jonas Wind.