Spiller til Spiller30.3.2021

50: Dommerformanden forklarer #2: Hak i bedømmelsen ved VAR-hjælp og Sannehs indiskutable udvisning

Play button

»Det er ikke karrierefremmende at overse de typer af forseelser.« Det siger Michael Johansen, der i Spillerforeningens podcast forklarer, hvordan VAR-hjælp påvirker dommerbedømmelsen negativt.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Nogle mener, at dommerne gemmer sig bag VAR. Andre, at VAR dømmer kampene. Begge dele er forkerte.

Det ved dommerformand Michael Johansen, der har adgang til dommernes interne kommunikation fra kampene, som altså dokumenterer det modsatte. Nemlig, at dommerne dømmer kampene.

Og der er ingen grund til andet. For hvis en dommer bliver korrigeret af VAR – og altså overser eller fejlvurderer en kampafgørende situation – påvirkes dommerens bedømmelse negativt. En bedømmelse, alle dommere får efter hver kamp, og som i sidste ende afgør, hvilket niveau dommeren må dømme på.

»Det kan aldrig nogensinde svare sig for dommeren, at VAR intervenerer«

- Der er en hård karakterreduktion. Det er ikke karrierefremmende at overse de typer af forseelser. Det vil fremgå af rapporten, og man vil komme ind på anbefalinger med henblik på videreudvikling og sige; hvad skulle du have gjort anderledes for ikke at stå i den situation, at VAR skal involveres, forklarer Michael Johansen i Spillerforeningens podcast, ’Spiller til Spiller’.

- Så det kan aldrig nogensinde svare sig for dommeren, at VAR intervenerer, fastslår dommerformanden.

I udsendelsen forklarer han, hvordan en dommer som udgangspunkt starter med en bedømmelse på 8,4, som så kan bevæge sig op eller ned. Overser man en kampafgørende aktion, som er dem, VAR kan intervenere, giver det -0,2 i bedømmelsen pr. gang.

- Ligger man på en karakter, der hedder 8,2 i snit, så er man i en position, hvor man bliver overvejet i Superligaen, siger Michael Johansen, som dog understreger, at dommerne er glade for VAR.

- Men når det så er sagt, så er de jo glade for, når der sker en fejl, at de trods alt bliver reddet. Dels ville der være en hårdere karakterreduktion, hvis ikke de gjorde det, men det er også bedre at stå efter kampen med en fornemmelse af, at ingen af holdene er blevet snydt, eller at en dommerfejl har været med til at afgøre udfaldet af kampen. Det fylder langt mere end selve karakteren, forklarer han i udsendelsen.

Klokkeklart rødt til Sanneh

En af de VAR-interventioner, der har givet et hak i en dommerbedømmelse, fandt sted i 19. spillerunde af Superligaen, hvor AGF tog imod FC Nordsjælland. Her blev AGF’s Bubacarr Sanneh udvist i kampens begyndelse – til stor debat både under og efter kampen.

En debat, Michael Johansen ikke forstår meget af. Ifølge dommerformanden var det et klokkeklart rødt kort.

- Den er ikke i nærheden af at være i en gråzone. Ikke i nærheden. Mange bliver snydt af, at intentionen er god. Det skal man ikke tage fejl af. Intentionen er rigtig, rigtig god. Der er ikke nogen, der tillægger Sanneh en negativ intention i at skade modstanderen her, siger dommerformand Michael Johansen.

- Hans intention er at cleare bolden. Og hvis ikke han gør det, så har vi ret sandsynligt en scoring, der ligger nede i hans eget mål. Så han gør præcis det, han reelt får løn for, tilføjer han.

»Enhver spiller har pligt til at vise det fornødne hensyn, fordi hvis du ikke gør det, bliver det primært U19, der spiller oppe i Superligaen, fordi der kommer så mange skader«

Men hans gode intentioner til trods kan der aldrig være tvivl om udfaldet.

- Men han tager en beslutning, der er forkert, fastslår Michael Johansen med henvisning til, at man som spiller har en forpligtigelse til at udvise hensyn over for sin modstander.

- Man kan ikke bruge det som alibi. ”Jeg har clearet bolden, ergo må jeg sådan set gøre, hvad der passer mig i forlængelse af det.” Enhver spiller har pligt til at vise det fornødne hensyn, fordi hvis du ikke gør det, bliver det primært U19, der spiller oppe i Superligaen, fordi der kommer så mange skader.

- Det er et rødt kort, som skal gives. Vi forventer, VAR intervenerer på det hver gang. Og vi ved, at den ville blive interveneret i en Champions League-finale med VAR. Der er ingen diskussion omkring den. Jeg må sige, jeg blev lidt overrasket over, at det blev til en diskussion, men sådan er verden jo engang i mellem.

Du kan blandt andet finde udsendelsen i Apple Podcast, på Spotify eller via SoundCloud, og her kan du også høre:

• Hvordan dommerstanden bliver bedømt og hvorfor
  • En detaljeret gennemgang af situationen med Bubacarr Sanneh
  • Hvorfor VAR ville supportere både gult og rødt på en lignende forseelse i samme kamp
  • Og hvordan du som spiller kan få svar på dine dommerrelaterede spørgsmål af Michael Johansen