Presse14.12.2021

Brøndby Stadion scorer igen højest karakter ved vinterpausen

Superligaanførerne har spillet på det bedste underlag i efterårssæsonen på Brøndby Stadion. Oprykkerne i Viborg FF imponerer med den næstbedste bane, mens kunststofbanerne igen ligger sidst.

Brøndby Stadion scorer igen højest karakter ved vinterpausen

Af Martin Dons

Skal Superligaens groundsmen søge inspiration i Danmark, skal de kigge mod Vestegnen. For igen topper Brøndby Stadion listen, når superligaanførerne efter hver runde giver banerne karakterer. De danske mestres hjemmebane har imponeret med et flot underlag gennem efterårssæsonen til trods for, at der i denne sæson også er blevet spillet europæiske kampe på det.

Imponerende er det også, at oprykkerne fra Viborg FF har bidraget med Superligaens næstbedste underlag. Fem gange i ni kampe har Energi Viborg Arena scoret topkarakteren 5 (fantastisk), mens det er blevet til den næsthøjeste karakter i de resterende hjemmekampe.

Værd at bemærke her halvvejs inde i sæsonen er, at underlaget i henholdsvis Odense og Haderslev har taget et gevaldigt hop i tabellen. For et år siden lå OB’s hjemmebane, Nature Energy Park, næstsidst og var bedømt som det dårligste græstæppe i Superligaen – nu er den helt oppe som nummer fire. Lige under ligger SønderjyskE’s hjemmebane, Sydbank Park, med karakteren ’over middel’. For bare et år siden flirtede sønderjydernes hjemmebane med karakteren ’under middel’ på en tiendeplads.

I bunden ligger ligaens to kunststofbaner. Især Right to Dream Park i Farum har høstet dårlige karakterer. I otte hjemmekampe har underlaget fået karakteren 1 (elendig) hele syv gange, mens den har fået et enkelt tre-tal. Kunstgræsset på JYSK park får lidt bedre karakterer, men er altså – ifølge superligaanførerne – stadig ’under middel’. Lige over de to kunststofbaner ligger Parken på en tiendeplads. F.C. Københavns hjemmebane er det græsunderlag, der har fået efterårets dårligste bedømmelse af anførerne.

Det samlede banegennemsnit i efterårssæsonen er 3,54, hvilket er lidt højere end for et år siden, hvor gennemsnittet lå på 3,22. De bedste runder fandt sted i august, hvor banerne samlet set i både tredje og femte runde scorede 4,33.

Halvvejsstilling

1. Brøndby Stadion (Brøndby IF): 4,67
2. Energi Viborg Arena (Viborg FF): 4,56
3. Ceres Park (AGF) 4,44
4. Nature Energy Park (OB): 4,10
5. Sydbank Park (SønderjyskE): 4,00
5. MCH Arena (FC Midtjylland): 4,00
7. Aalborg Portland Park (AaB): 3,88
8. Vejle Stadion (Vejle Boldklub): 3,44
9. Cepheus Park Randers (Randers FC): 3,22
10. Parken (F.C. København): 2,50
11. JYSK park (Silkeborg IF): 2,00
12. Right to Dream Park (FC Nordsjælland): 1,25

Vurdering fra 1-5 (1=elendig / 2=under middel / 3=godkendt / 4=over middel / 5=fantastisk)

Om Danmarks Bedste Bane

Spillerforeningen kårer sammen med Superligaens 12 anførere hvert år Danmarks Bedste Bane. Jagten på den bedste bane blev skudt i gang fra forårssæsonens start i 2012. Udeholdenes anførere bedømmer efter hver runde kampbanerne. Målet er bedre baner og bedre fodbold.

Bygget på erfaringer fra England, Holland og Australien er målet at forbedre baneforholdene og samtidig hædre de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp sender en SMS med en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane fundet baseret på det bedste gennemsnit. Ratingen inkluderer alle Superligaens anførere.