26. 04. 2021

Kvindelige fodboldspillere skifter til udlandet som aldrig før: Femdoblet på ti år

Engang hørte det til sjældenhederne, at danske, kvindelige fodboldspillere skiftede til en udenlandsk klub. Sådan er det ikke længere. En opgørelse, som Spillerforeningen har lavet, viser, at der fra 2011 til i dag er sket en femdobling af spillere, som er rejst ud for at følge udlandsdrømmene.

AF MARTIN DONS

Italien. England. Tyskland. Frankrig. Spanien. De er at finde i alle de største ligaer rundt om i Europa. For antallet af kvindelige, danske fodboldspillere, der rejser til udlandet, er eksploderet i løbet af de seneste ti år, hvor der er sket en femdobling.

I 2011 var der blot otte danskere i udenlandske klubber, mens det tal – ifølge Spillerforeningens opgørelse – i dag er 41. Og tallene viser også den udvikling, der er sket i fodbold-Europa på kvindesiden, hvor lande som Italien, England og Spanien er begyndt at satse massivt på kvindefodbold.

Hvor de danske spillere for ti år siden primært rejste til vores nordiske nabolande, så er de danske spillere i dag bredt repræsenteret i de europæiske ligaer.

- Det viser, at vi har rigtig mange dygtige, kvindelige fodboldspillere i Danmark, når så mange kan komme ud at spille i udenlandske klubber og spille professionel fodbold. Det er superfedt at se danske spillere repræsenteret i hele Europa, siger Line Røddik, der er spillerrådgiver i Spillerforeningen og selv tidligere professionel fodboldspiller med klubber som Lyon, Barcelona og Ajax på sit cv.

- Tallene siger også noget om den udvikling, der er sket i Europa på kvindesiden, hvor klubberne er blevet mere og mere professionelle, og der er kommet flere klubber at tage ud at spille i. Det er ikke kun Champions League-klubberne nu, der har et professionelt setup. Det er også middelklubberne, og samtidig er ligaerne blevet stærkere.

Halter efter herhjemme

Men tallene viser også en anden historie. For selv om kvindefodbolden i Danmark har været i en god udvikling i de seneste år, så kan de danske klubber stadigvæk ikke mønstre samme professionelle setup, som mange af de udenlandske klubber kan, hvor spillerne har gjort fodbolden til deres levevej.

- Vi halter måske lidt efter herhjemme, og jeg tror, at der er mange, der tager af sted for netop at kunne leve det her professionelle fodboldliv, som man ikke kan herhjemme. Så man kan satse på sin fodbold og fokusere på den og være frisk til træning og ikke komme fra et fuldtidsjob for eksempel, siger Line Røddik.

En af dem, der tog af sted for at udleve drømmen om at spille professionel fodbold, er Amalie Thestrup, som i dag spiller i Liverpool FC. Hun håber, der med tiden kommer endnu bedre rammer i dansk fodbold, så det også er muligt at være fuldtidsprofessionel fodboldspiller i Danmark.

- Jeg håber, at den danske liga bliver endnu bedre og endnu mere professionel med årene, fordi jeg tror, at man vil kunne udvikle sindssygt dygtige spillere, som vil blive i Danmark, hvis rammerne og muligheden for at være professionel var endnu bedre, siger Amalie Thestrup.

Klar med rådgivning

Hos Spillerforeningens rådgivningsteam er de klar med råd og sparring til de kvindelige fodboldspillere – og alle andre medlemmer – som står på tærsklen til et udlandsophold.

Læs også: Jagten på udvikling sendte Amalie Thestrup til Roma og Liverpool

- Jeg håber, at spillerne ved, at vi er klar til at hjælpe dem, hvis de sidder derude og synes, at tingene er svære, eller de har nogle ting, de kæmper med. Der er mange fodboldspillere, der har perioder af deres karriere, som er rigtig hårde, og der vil vi rigtig gerne støtte og hjælpe på vej, siger Line Røddik.

I denne uge bringer vi løbende historier om danske, kvindelige fodboldspillere i udlandet.

Antal kvindelige, danske spillere i udlandet

Sverige 9
Norge 6
Tyskland 8