12. 07. 2021

Nye regler for klubskifter for amatørspillere

De nye regler for klubskifte for amatørspillere i divisionsklubber betyder, at amatørspillere i divisionsklubber nu er omfattet af de samme transfervinduer, som gælder klubskifter for kontraktspillere.

På Divisionsforeningens opfordring har DBUs bestyrelse ændret på reglerne for klubskifte for amatørspillere i en Herre-DM-klub, som er klubberne i Superligaen, 1. division, 2. division og den nye 3. division. Regelændringen betyder helt konkret, at klubskifter for amatørspillere nu er omfattet af de samme transfervinduer, som gælder for klubskifter for en kontraktspiller.

Spillere på 21 år eller ældre er desuden kun spilleberettiget på hold i 2. division og 3. division, hvis de ved transfervinduets lukning står opført på klubbens ”Spillerliste A”. Den liste må maksimalt være på 25 spillere.

- I Spillerforeningen er vi kede af de nye regler, da de begrænser amatørspillerne unødigt i frit at kunne skifte klub. Vi har i forvejen spilleberettigelsesregler som sikrer, at man ikke kan skifte klub midt i en halvsæson, siger direktør i Spillerforeningen, Michael Sahl Hansen.

- Vi kan se flere udfordringer, som for eksempel at en amatørspiller stilles dårligere end en arbejdsløs kontraktspiller, da kun sidstnævnte kan blive spilleberettiget udenfor transfervinduerne, og nu kun som kontraktspiller. Ligesom studerende, der flytter landsdel på baggrund af studiestart den 1. februar eller 1. september, ingen eller kun meget få muligheder har for at ”lande”, inden de skal vælge klub.

- Vi har ønsket, at mindst 3. division ikke ville blive anset for en regulær professionel liga. Det ville nemlig fortsat have givet amatørspillere her mulighed for at skifte klub efter regler, som de har været underlagt til og med sidste sæson, siger Michael Sahl Hansen.

Foretager du eksempelvis et klubskifte denne sommer og får status af amatør i din nye Herre-DM-klub, skal du have gennemført skiftet og være registreret inden midnat den 31. august 2021 for at blive spilleberettiget i din nye klub.

Både for sommerens og vinterens transfervinduer gælder, at ”bordet fanger”, når transfervinduet lukker og du er blevet registreret i en Herre-DM-klub som amatør. Du bliver ”låst” til klubben, selv inden du spiller den første turneringskamp. Inden den første spillede turneringskamp kan du dog stadig skifte til en klub uden for Herre-DM, men ikke til en anden Herre-DM-klub.

Der findes ingen dispensationsmuligheder for at gøre en amatørspiller i Herre-DM spilleberettiget efter transfervinduets lukning.