Spiller til Spiller18.2.2022

65: Dommerformanden forklarer #6: Tiden skal ned, og tynde straffespark udryddes

Play button

Færre straffespark og hårdere nærkampe. Det kan meget vel blive synet i forårets Superliga, hvor der er fokus på at udrydde de tynde straffespark og sikre en mere international linje. Og så er der fortsat fokus på at nedbringe VAR-tiden i kampene.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

50 sekunder.

Det er den tid, spillere og tilskuere skal forvente, at VAR i gennemsnit kommer til at fylde i en Superliga-kamp i forårssæsonen. I hvert fald, hvis det står til dommerformand Michael Johansen.

- Kan vi lande på ca. 50 sekunder på anden sæson, så er vi jo ti sekunder fra vores reelle målsætning. Det er helt klart acceptabelt. Og jeg tror, hvis vi taler sammen igen til juni, kan vi vise en statistik – og det er altid farligt at sige, men nu tillader jeg mig at gøre det – på ca. 50 sekunder. Jeg vil blive overrasket, hvis vi taber tiden i forårssæsonen, siger Michael Johansen i vores podcast, ’Spiller til Spiller’.

Det er, som Michael Johansen selv nævner, ti sekunder fra de 40 sekunder i gennemsnit pr. kamp, som han håber at ramme i sæson tre med VAR. Men det er væsentlig mindre tid end de 84 sekunder pr. kamp, som VAR udgjorde i debutsæsonen sidste år.

En af årsagerne, til at man er kommet ned i tid, er, at man i VAR-vognen er blevet hurtigere til at finde de rigtige billeder. Det er omvendt også en af forklaringerne på, at efteråret bød på 53 sekunder pr. kamp, at man fortsat skal blive endnu hurtigere til at ramme de afgørende billeder, som kan give en hurtig afgørelse.

- Det, vi så i første sæson, var, at vi brugte meget tid på at finde billederne. Og så først der kan vi evaluere på, hvad der skal dømmes. Så 80 procent gik i starten på at finde den rigtige vinkel.

- For værdien er der først, når du har det klare billede til at tage afgørelsen ude i VAR, hvorvidt vi skal kalde dommeren til skærmen eller ej.

- Vi bruger meget mindre tid på at komme frem til der, hvor VAR-dommeren kan beslutte sig. Og det er positivt. Vi skal frem til, hvor man næsten kun bruger 20 procent på at finde beviset, og så 80 procent på at evaluere og så lukke den hurtigt ned.

- Det har vi set mange gode eksempler på i efteråret, hvor VAR-dommeren under tidspres er lykkedes med at nå det, hvor ingen på stadion ser, hvor kompleks de lykkes med det, siger Michael Johansen, der vurderer, man cirka er halvvejs i forhold til at få vendt 80/20-fordelingen.

Farvel til tynde straffespark, goddag til international linje

Noget af det, der kan få sindene i kog på en fodboldbane, er et billigdømt straffespark. Men forhåbentlig byder foråret på færre frustrationer på baggrund af et tyndt straffespark. Der vil nemlig være fokus på ’soft penalties’ – altså tynde straffespark – fra dommernes side. Ligesom det også var tilfældet efteråret.

- Det er roden til alt ondt, og særligt når vi har VAR. Det er jo aldrig noget, man ønsker, men vi kunne se, der var en tendens til, at det blev for tyndt. At en simpel kontakt førte til et straffespark. Den barre er blevet løftet. Det har været enormt vigtigt.

»Dermed får vi færre spilstandsninger på banen, naturligt, fordi dommeren kører højere niveau. Vi får meget mere underholdende spil, mere højintenst spil«

I stedet for tynde straffespark kan spillere og fans se flere dueller uden indblanding fra dommeren.

- Vi har sagt, de skal dømme internationalt. Superligaen kan godt bære, at vi har den internationale kasket på. Internationalt betyder, at man tillader flere kontaktsituationer, hvor spilleren går i jorden, uden man fløjter og stopper op. Altså det vi kalder bagatelagtige forseelser, så længe man er boldførende.

Og det internationale snit har spillerne accepteret, vurderer dommerformanden.

- Spillerne har kørt med på den, og det forudsætter selvfølgelig, at de er klar på det. Og de accepterer niveauet, og det har de vist sig at tage pænt imod, og dermed får vi færre spilstandsninger på banen, naturligt, fordi dommeren kører højere niveau. Vi får meget mere underholdende spil, mere højintenst spil. Faren er så dommermæssigt, at det kan køre for stærkt. Så dommerne skal i tide nå at trække luften ud og finde den rigtige timing, så spillerne ikke tror, det er en kamp uden ledelse.

Ingen rustne VAR-dommere

I aften går det løs i Superligaen, når SønderjyskE tager imod AGF i Haderslev. Og dommerformanden garanterer, at man ikke møder rustne VAR-dommere på trods af en lang vinterpause.

- Man kommer ikke i kamp i Superligaen som VAR, hvis ikke man har været på sæsonforberedende træning i VAR. Det vil sige, man kommer i simulatortræning. Det er fire timer intensivt, hvor man ryger igennem et hav af avancerede klips, hvor der sker en masse situationer, vi har taget fra Superligaen.

- Så skal de løse dem tilfredsstillende. Og hvis ikke det er tilfredsstillende, må vi prøve igen, indtil det er det. Så det er meget intenst og meget lærerigt, og den banker den rust af, der altid vil være efter en vinterpause, siger Johansen.

I udsendelsen kan du også høre:

• Hvilke misforståelser VAR fortsat møder
  • Hvorfor dommerformanden mener, at efterårs seks fejl var acceptabelt
  • Hvad det betyder for VAR-udviklingen i Danmark, at Jakob Kehlet er blevet FIFA VAR-dommer
  • Hvorfor der er forskel på at dømme efterårs- og forårssæsonen