Spiller til Spiller1.7.2022

71: »Jeg skulle bare på Herrelandsholdet, da jeg var lille«

Play button

I 2017 blev Stina Lykke med ét landskendt, da keeperen sendte Kvindelandsholdet i EM-finalen. Og Stina er lykkelig for de skridt, Kvindelandsholdet tager i disse år.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Hun drømte om det, da hun var barn. At komme på landsholdet. Det var det eneste, hun ville. Men drømmen handlede om Herrelandsholdet. For Stina Lykke vidste slet ikke, at der også eksisterede et kvindelandshold. Hun havde aldrig set en kamp med de rød-hvide kvinder.

- Jeg skulle bare på Herrelandsholdet, da jeg var lille. Derfor er det ret vildt at tænke på det, der sker i disse år med Kvindelandsholdet. Da jeg forleden var til landskamp i Parken imod Brasilien og tog metroen, var der fyldt med små piger i rød-hvide trøjer. Det var fantastisk at se. Små piger har brug for nogen at spejle sig i. Og det har de nu fået, og det er det, vi har kæmpet for, fortæller Stina i vores podcast 'Spiller til Spiller'.

Surrealistisk oplevelse

Hun var på en måde selv med til at sparke døren ind for de danske fodboldkvinder. Da hun ved EM i Holland i 2017 med to straffesparksredninger i semifinalen mod Østrig sendte Danmark i EM-finalen. Her fik både Stina Lykke og det danske kvindelandshold det gennembrud, de havde længtes efter.

- Det var lidt surrealistisk at opleve. Alle interesserede sig med ét for os. Vi var jo bare i vores boble i Holland og forstod måske ikke helt betydningen af det, siger Stina.

Selv om hun stoppede karrieren i 2018, føler hun sig stadig som en del af landsholdet. Kvindelandsholdet vel at mærke. For en gang landsholdsspiller, altid landsholdsspiller.

- Sådan er det bare, smiler hun.

Slet ikke i mål endnu

Derfor brænder hun også stadig for kvindefodbolden og udviklingen af kvindefodbolden.

- Landsholdet er kommet op på et rigtigt fint niveau. Men det halter fortsat i den hjemlige liga. Så vi er slet ikke i mål endnu. Der er blevet taget mange fine skridt, men der skal tages flere.

- Når vi spejder rundt til vores nabolande, er de langt foran os. Vi skal have løftet den hjemlige liga både, hvad angår økonomi og faciliteter. Det er en nødvendighed, hvis landsholdet skal kunne fortsætte sin udvikling, understreger Stina.

Stor EM-tro

Den tidligere landsholdskeeper er højgravid og kommer i de kommende uger til at sidde klistret til tv-skærmen. For at følge sine veninder og tidligere holdkammerater når de skal i ilden ved EM i England. Her er Danmark kommet i pulje med Tyskland, Spanien og Finland.

- Det er ikke den nemmeste pulje. Men hvorfor skulle Danmark ikke kunne nå langt alligevel? Jeg tror på dem, og jeg ved, at vores kvinder også selv tror på det. Jeg ved ikke, om vi kan gå hele vejen, for så skal alt flaske sig, men jeg tror som minimum på en kvartfinale til Danmark. Vi har et fremragende kollektiv, og det er det, der skal funkle fremfor enkeltpersoner, siger Stina.

Danmark åbner EM præcis om en uge - nemlig fredag den 6. juli - når holdet møder Tyskland i London.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.