17. 06. 2022

»Det handler ikke om scenarier, men om at vi intet har lært«

Weekendavisens nye oplysninger om, hvad der skete i minutterne efter Christian Eriksens uhyggelige kollaps under EM for et år siden, fjerner fokus fra det vigtigste – nemlig at fodbolden fortsat intet har lært af episoden i Parken.

Hvad har vi lært af det uhyggelige kollaps, som hele landet var vidner til, da Christian Eriksen for et år siden under EM-kampen mod Finland kollapsede i Parken? »Ingenting« er det korte svar.

Og det er problemet og essensen uanfægtet, at Weekendavisen bringer historien om, at der var endnu et scenarie i spil, som ikke tidligere har været fremme.

- Vi har ikke hørt andet end det, som Kasper Hjulmand og DBU har fremlagt, og vi har på ingen måde grund til at tro på andet. Vi har fuld tillid til det, som landstræneren har fortalt, slår vores direktør, Michael Sahl Hansen, fast.

Katastrofalt, vi intet har lært

Men for os i Spillerforeningen handler det slet ikke om, hvorvidt endnu et scenarie var i spil eller ej. Det handler om, hvordan vi fortsat ikke har lært noget af den uhyggelige episode fra sidste sommer.

- For os ligner det et spil om at få placeret ansvaret et andet sted. Det er uskønt og ufint. Selv her mere end et år efter, har vi ikke lært af det, der skete. Det er voldsomt problematisk, for det er dét, det helt overordnet bør handle om.

- Vi blev lovet et review af UEFA, så fodbolden kunne lære af episoden og de erfaringer, vi gjorde os, men der har været radiotavshed fra UEFA lige siden. Det er skuffende, at der ikke har været en ordentlig efterbehandling fra UEFAs side.

- Vi mangler fortsat en protokol, så vi ikke risikerer at stå i samme situationen igen. Det må aldrig være dem, der står midt i det, og som er emotionelt involveret, der skal træffe en beslutning. Der skal være en protokol med klare regler i de tilfælde. Men desværre står fodbolden samme sted som inden episoden, og det er katastrofalt, at vi her et år efter slet ingenting har lært, siger Michael Sahl Hansen.

Spillerforeningen har i flere omgang – i samarbejde med den internationale spillerforening, FIFPRO – forsøgt at få et review af episoden i Parken med UEFA, men det er fortsat ikke lykkedes, ligesom der ikke er kommet en protokol.