05. 03. 2006

Giv Racismen det Røde Kort - Indsats mod racisme og for integration

Spillerforeningen og MIXeurope lancerer nu kampagnen - Giv Racismen det Røde Kort mod racisme, diskrimination og fremmedhad og for mangfoldighed og integration. Se nedenstående pressemeddelelse, som udsendes i fællesskab med Integrationsministeriet.

PRESSEMEDELELSE

Dato:     5. marts 2006

Indsats mod racisme, diskrimination og fremmedhad

Giv Racismen det Røde Kort – Ny kampagnen mod racisme og diskrimination, der tager udgangspunkt i fodboldens verden.

En lang række elitefodboldspillere er ambassadører for kampagnen, blandt andet den tidligere spiller og nuværende træner Morten Wieghorst, der udtaler:

”Jeg er 100 % mod racisme. Desværre findes og praktiseres racisme, også i dansk fodbold. Jeg vil være med til at gøre en indsats for at komme racismen til livs og for at fremme integration og mangfoldighed i fodbolden og i det øvrige samfund.”

Kampagnen er drevet af fodboldspillere i Danmark. Kampagnens budskaber vil være synlig omkring fodboldkampe, på skoler og i virksomheder. Kampagnen bliver til i et samarbejde mellem spillernes fagforening, Spillerforeningen og MIXeurope, som er en forening, der arbejder mod fremmedfrygt.

Kampagnen lanceres ved et pressemøde, som MIXeurope og Spillerforeningen inviterer til medio april med deltagelse af de involverede fodboldspillere og integrationsminister Rikke Hvilshøj.

Regeringen har bevilget i alt 3,5 mio. kr. over tre år til den storstilede kampagne.

Integrationsminister Rikke Hvilshøj udtaler:

”Det er et flot projekt, som jeg venter mig meget af. Selv om undersøgelser viser, at danskernes tolerance stiger, og færre indvandrere føler oplever diskrimination, så er det vigtigt, at sende klare signaler om, at diskrimination og racisme på ingen måde er i orden. Nu giver vi racismen det røde kort.”

Yderligere oplysninger kan fås hos:
Morten Wieghorst, mobil: 20 86 12 20 (bedst mellem 14 og 15).
Mads Øland, direktør i Spillerforeningen, mobil: 23 20 07 15.
Thomas Harder, pressesekretær i Integrationsministeriet, mobil: 20 20 80 06.

PRESSEMEDELELSE

Dato:     5. marts 2006

Indsats mod racisme, diskrimination og fremmedhad

Integrationsminister Rikke Hvilshøj udtaler:

Yderligere oplysninger kan fås hos:
Morten Wieghorst, mobil: 20 86 12 20 (bedst mellem 14 og 15).
Mads Øland, direktør i Spillerforeningen, mobil: 23 20 07 15.
Thomas Harder, pressesekretær i Integrationsministeriet, mobil: 20 20 80 06.