28. 08. 2006

Giv racismen det røde kort - løber i DHL-Stafetten

De professionelle fodboldspillere løber forrest i kampen mod racisme og diskrimination under sloganet Giv racismen det røde kort.

Ved DHL-Stafetten i dag den 28. august i Fælledparken står to hold af spillere klar til at løbe de 5 gange 5 kilometer.

"Jeg er 100 % imod racisme. Desværre findes og praktiseres racisme også i dansk fodbold.", udtaler Morten Wieghorst, ambassadør for kampagnen Giv racismen det røde kort og cheftræner i FC Nordsjælland.

Deltagerne er hovedsageligt spillere fra SAS-ligaen:

Hold 1: Morten Wieghorst (cheftræner FC Nordsjælland), Asbjørn Sennels (Brøndby IF), Jonathan Richter (FC Nordsjælland), Martin Borre (OB), Mads Øland (dir. for Spillerforeningen)

Hold 2: Thomas Lindrup (FC Nordsjælland, fmd. Spillerforeningen), Mads Jørgensen (Brøndby IF), Esben Hansen (OB), Søren Krogh (FC Nordsjælland), Simon Christensen (projektleder Giv racismen det røde kort)

Giv racismen det røde kort tager udgangspunkt i fodboldens verden. Kampagnen tager udgangspunkt i spillernes holdninger til og engagement i sagen. Målet er at sprede information om positiv mangfoldighed i topfodboldverdenen, bekæmpe racisme og arbejde for integration i fodbolden og det øvrige samfund. Kampagnen bliver til i et samarbejde mellem Spillerforeningen og mixeurope, som er en forening, der arbejder med at forebygge og modvirke fremmedfrygt og racisme.

Det vil være muligt at tage billeder af deltagerne kl. 17.30 i Fælledparken i området Privattelte 4, gå efter det store banner med sloganet: Giv racismen det røde kort. Alternativt kan man ringe for at blive guidet nærmere af projektleder Simon Christensen på mobil 51 20 54 08.

Den 3-årige kampagne støttes af Integrationsministeriet med 3,5 mio. kr. Derudover støttes projektet af virksomheder og relevante organisationer.

Yderligere oplysninger om kampagnen kan fås hos: Simon Christensen, projektleder, Giv racismen det røde kort, mobil 51 20 54 08.

Følg med på:
www.stopracismen.dk
www.mixeurope.dk
www.spillerforeningen.dk

Deltagerne er hovedsageligt spillere fra SAS-ligaen:

Følg med på:
www.stopracismen.dk