22. 09. 2006

Giv racismen det røde kort på FIFA Fairplay-dagen

De professionelle fodboldspillere går forrest i kampen mod racisme og diskrimination under sloganet Giv racismen det røde kort. Det sker i weekenden ved alle kampe i SAS-ligaen og udvalgte 1.- og 2.-divisionskampe.I forbindelse med weekendens kampe vil alle Superliga-holdene markere deres afstandtagen til racisme i dansk fodbold ved at fremvise kampagnens karakteristiske banner.

- Det er vigtigt at vi alle udviser fairplay og markerer, at racisme ikke hører hjemme hverken i fodbold eller i samfundet generelt,
siger Allan Olesen, ambassadør for Giv Racismen det røde kort.

Giv racismen det røde kort tager udgangspunkt i fodboldens verden. Kampagnen tager udgangspunkt i spillernes holdninger til og engagement i sagen. Målet er at sprede information om positiv mangfoldighed i topfodboldverdenen, bekæmpe racisme og arbejde for integration i fodbolden og det øvrige samfund. Kampagnen bliver til i et samarbejde mellem Spillerforeningen og Mixeurope, som er en forening, der arbejder med at forebygge og modvirke fremmedfrygt og racisme.

Giv racismen det røde kort – kampagnen er skabt efter model fra lignende og succesfulde projekter i England og Norge.

Den 3-årige kampagne støttes af Integrationsministeriet med 3,5 mio. kr. Derudover støttes projektet af virksomheder og relevante organisationer.

For yderligere oplysninger kontakt:

Allan Olesen, AaB
Tlf.. 40 83 53 66

Simon Christensen, projektleder Giv racismen det røde kort

www.stopracismen.dk
www.mixeurope.dk
www.spillerforeningen.dk I forbindelse med weekendens kampe vil alle Superliga-holdene markere deres afstandtagen til racisme i dansk fodbold ved at fremvise kampagnens karakteristiske banner.

siger Allan Olesen, ambassadør for Giv Racismen det røde kort.

For yderligere oplysninger kontakt:

Allan Olesen, AaB
Tlf.. 40 83 53 66