28. 04. 2006

Kampagne lanceret i dag på pressemøde

”Giv racismen det røde kort” kampagnen blev i dag lanceret på et pressemøde i Parken. Kampagnen er udarbejdet i fællesskab mellem Spillerforeningen og MIXeurope.

Ved kampagnelanceringen talte følgende:

Hans Jensen, Formand for LO
Morten Wieghorst, Kampagneambassadør
Gitte Elling, Adm. direktør i Adecco A/S
Anders Bondo Christensen, Formand for Danmarks Lærerforening

Kampagnen blev visualiseret ved præsentation af det kampagne banner spillere vil bringe ind på stadions den 7. maj 2006 til SAS-liga kampenes start.

Skoler
Skolerne er det andet kampagne ben i projektet. Sammen med Danmarks Lærerforening vil "Giv racismen det røde kort" kampagnen etablere et rejsehold af fodboldspillere og kampagnemedarbejdere, der vil komme på besøg i klubber og gennemføre et undervisningsforløb. For at kunne udvide undervisningsforløbet vil der også i samarbejde med Danmarks Lærerforening blive udarbejdet relevant undervisningsmaterialer, som kan sikre kampagnens blivende påvirkning i skolerne.

Virksomheder
Tredje kampagne ben er, at fodboldspillere sammen med medarbejdere fra kampagnen vil tage på besøg på forskellige virksomheder for at tale for det positive ved mangfoldighed og integration på arbejdsmarkedet. Denne kampagne del vil blive udarbejdet i samarbejde med LO og virksomheder, der tilknytter sig kampagnen.

Vi er glade for, at væsentlige virksomheder i Danmark som Adecco, Arriva og Lynx Media allerede har indgået aftaler med projektet. Vi sigter på at opnå aftaler med yderligere et antal virksomheder for sammen med dem, at profilere kampagnen og især kampagnens virksomhedsdel.

På pressemødet fik de i kampagnen tilknyttede organisationer lejlighed til at udtrykke sine bevæggrunde for at tilslutte sig kampagnen. Udtalelserne følger her:

"Lad mig sige det klart: Det er helt uacceptabelt at råbe skældsord, fremsætte trusler mod eller tale nedsættende om andre mennesker, blot på grund af deres hudfarve.
Folk, der gør det handler imod de værdier, som vi anser for grundlæggende i det danske samfund.
Og de handler imod almindelig anstændighed."
Rikke Hvilshøj, Integrationsminister

"Det bedste vi kan gøre for at forhindre racisme er at forbedre integrationen. Det gør vi bedst ved at sikre alle mennesker med anden etnisk baggrund et arbejde. Jeg tror, at det er meget sværere at få sig selv til at stå om søndagen og råbe abelyde efter farvede spillere, hvis man har gode venner og kolleger, der også har anden etnisk baggrund."
Hans Jensen, Formand LO

"Jeg er 100 % mod racisme. Desværre findes og praktiseres racisme, også i dansk fodbold. Jeg vil være med til at gøre en indsats for at komme racismen til livs og for at fremme integration og mangfoldighed i fodbolden og i det øvrige samfund."
Morten Wieghorst, tidligere topspiller, nu træner FCN

"Det er indlysende, at virksomhederne ved ansættelse af nydanskere oplever en tilførsel af ny viden og anderledes kompetence samt opnår en langt mere mangfoldig medarbejderskare.  Og samtidig medvirker virksomhederne til øget integration og bekæmpelse af racisme."
Gitte Elling adm. direktør Adecco A/S

"Racisme i fodbold er et stigende problem i mange europæiske lande. I Danmark går udviklingen den samme vej. Jeg tror, at det er nødvendigt, at vi som spillere går imod den udvikling. Racisme er ubehagelig og forkert, derfor bakker jeg op om kampagnen."
Cathrine Paaske Sørensen, Brøndby IF og landsholdsspiller

"I folkeskolen gør vi meget ud af, at hvert enkelt barn modtages som et unikt individ med sine egne værdier. Den enkelte elev er således i centrum i folkeskolen, men det er vigtigt at huske, at den enkelte ikke er noget uden fællesskabet. Forsvinder fællesskabet, forsvinder friheden og mulighederne for vækst for den enkelte også. Et godt fodboldhold er meget mere end summen af de enkelte spilleres kvaliteter. Sådan er det også i folkeskolen."
Anders Bondo Christensen, formand, Danmarks Lærerforening

For yderligere kommentarer kontakt projektleder Simon Christensen, tlf.: 51 20 54 08, Morten Wieghorst, tlf.: 20 86 12 20 eller Mads Øland, tlf. 23 20 07 15.

Ved kampagnelanceringen talte følgende:

Hans Jensen, Formand for LO
Morten Wieghorst, Kampagneambassadør
Gitte Elling, Adm. direktør i Adecco A/S
Anders Bondo Christensen, Formand for Danmarks Lærerforening

Skoler

Virksomheder

Og de handler imod almindelig anstændighed."

Hans Jensen, Formand LO

Morten Wieghorst, tidligere topspiller, nu træner FCN