28. 06. 2006

På banen mod racisme i Europa

FIFA har gjort VM-kvartfinalerne til dage mod racisme. Blandt andet vil Juan Sorin og de øvrige holds anførere manifestere deres holdning inden kampstart.FIFA har gjort VM-kvartfinalerne til dage mod racisme. Der er markeringer på to måder:
  • Spillerne går på banen med bannere mod racisme
  • Holdanførerne vil komme med en deklaration mod racisme
- Det er vigtigt, at vi markerer os mod racismen, og det er rigtig godt, at FIFA retter fokus på problemet. Jeg tror, at den synlighed, vi skaber med kampagner i Europa, kan være med til at give en større forståelse for problemet og dermed sikre mangfoldigheden, siger Mads Øland, direktør for Spillerforeningen i Danmark.

Danmark er med på sidelinjen med en pendant til FIFA’s kampagne. Herhjemme hedder kampagnen ”Giv Racismen det Røde Kort”. Den blev skudt i gang med et pressemøde den 28. april 2006 og ved kampen i SAS-ligaen den 7. maj gennem markeringer fra spillere og fans. Kampagnen retter sig både mod racisme i fodboldens verden og i det øvrige samfund. Kampagnen består af aktiviteter på stadions, i skoler og på virksomheder.

- Racisme er uacceptabelt i sporten og i samfundet generelt. Det er nødvendigt, at vi markerer os mod den negative tendens, vi ser i Europa i disse år. Vi ser op til sportens helte, og når de går på banen mod racisme og diskrimination, er det markeringer, vi forstår. 'Giv Racismen det røde kort' er kampagnen, der tager afsæt i sportens verden, men samtidig retter sig mod skoler og virksomheder. Målsætningen er at skabe synlighed og at modvirke racisme, udtaler Simon Christensen, projektleder for ’Giv racismen det røde kort’.

Der vil i løbet af efteråret være en lang række aktiviteter på stadions, i skoler og på virksomheder. Følg med på www.stopracismen.dk.

Kampagnen køres af Spillerforeningen og Mixurope og støttes bl.a. af Integrationsministeriet, Adecco, Arriva, LO og mediepartneren, Lynx Media.

Yderligere oplysning:
www.fifa.com
www.farenet.org
www.eumc.eu.int

For yderligere information kontakt:

Simon Christensen, Projektleder, Giv racismen det røde kort

Mads Øland, Direktør Spillerforeningen,
Tlf.: 23 20 07 15FIFA har gjort VM-kvartfinalerne til dage mod racisme. Der er markeringer på to måder:
  • Spillerne går på banen med bannere mod racisme
  • Holdanførerne vil komme med en deklaration mod racisme

Yderligere oplysning:
www.fifa.com