19. 10. 2006

Racismen får rødt kort i weekenden

Under sloganet Giv racismen det røde kort går de professionelle fodboldspillere, dommerne og fans i weekenden forrest i kampen mod racismen.Det sker i forbindelse med de seks SAS Liga-kampe, hvor spillere, dommere og fans i bogstaveligste forstand giver racismen det røde kort. Initiativet er et led i en større europæisk event arrangeret af organisationen Football Against Racism In Europe. Og ligesom i Danmark vil der altså rundt omkring på de europæiske fodbold-arenaer være markeringer mod racisme og diskrimination.

”Det er nu, vi skal tage fat i problemet omkring racisme i Danmark for at undgå episoder som dem, vi desværre ser i andre lande. Diskussionen er nødvendig,” siger FC Nordsjællands cheftræner, Morten Wieghorst.

Racismen har på det seneste vist sit ansigt i forbindelse med fodbold. Således bl.a. i U21-landskampen mellem Tyskland og England i sidste uge, hvor tyske spillere angiveligt råbte "aber" efter et par af de mørke engelske spillere. Også i Danmark dukkede racisme-problematikken op i sidste uge, da FCK’s logo blev benyttet til en antimuslimsk kampagne.

Logoet var på et klistermærke sat sammen med en af de mest berygtede Muhammed-tegninger: tegningen af Muhammed med en bombe i turbanen. Klistermærkerne blev hængt op rundt omkring Parken.

I Danmark blev kampagnen Giv racismen det røde kort lanceret i foråret. Kampagnen bliver til i et samarbejde mellem Spillerforeningen og mixeurope, som er en forening, der arbejder med at forebygge og modvirke fremmedfrygt og racisme.

Giv racismen det røde kort–kampagnen er skabt efter model fra lignende og succesfulde projekter i England og Norge.

Den 3-årige kampagne støttes af Integrationsministeriet med 3,5 mio. kr. Derudover støttes projektet af virksomheder og relevante organisationer.

Yderligere oplysninger:
Dan H. Sørensen, projektleder Giv racismen det røde kort, mobil 41 56 96 64 eller
Simon Christensen, projektleder Giv racismen det røde kort, mobil 51 20 54 08

www.stopracismen.dk
www.mixeurope.dk
www.spillerforeningen.dkDet sker i forbindelse med de seks SAS Liga-kampe, hvor spillere, dommere og fans i bogstaveligste forstand giver racismen det røde kort. Initiativet er et led i en større europæisk event arrangeret af organisationen Football Against Racism In Europe. Og ligesom i Danmark vil der altså rundt omkring på de europæiske fodbold-arenaer være markeringer mod racisme og diskrimination.

Yderligere oplysninger:
Simon Christensen, projektleder Giv racismen det røde kort, mobil 51 20 54 08