18. 01. 2006

Sign on-fee har altid været skattepligtigt

I sagen om Søren Andersens skatteforhold er der i de danske medier blevet skrevet en række upræcise formuleringer om afgørelsen. Spillerforeningen ønsker at præcisere over for vores medlemmer, at et sign-on fee altid har været skattepligtigt, og dommen moVestre Landsret afsagde i går dom i sagen om Søren Andersens skatteforhold, hvor det blev bestemt, at den tidligere landsholdspiller skal betale skat i Danmark af et sign-on fee, han modtog i forbindelse med et skifte fra engelske Bristol City til OB.

I medierne er det blevet fremstillet, som om afgørelsen betyder, at et sign- on fee i fremtiden skal være skattepligtigt. Ritzaus Bureau skriver således: ” Det har Vestre Landsret bestemt i en dom, der kan få betydning for alle professionelle fodboldspillere. For landsretten har med dommen afgjort, at de såkaldte sign-on fees er skattepligtige.”

Denne udlægning er efter Spillerforeningens vurdering vildledende, idet sign-on fees altid har været skattepligtig indkomst. Afgørelsen kan derfor heller ikke siges at få betydning for alle fodboldspillere, da det i sidste ende blot drejer sig om at få den rette rådgivning. Spørgsmålet med et sign-on fee er, hvilket land der har beskatningsretten hertil.

Spillerforeningens skatterådgiver, Böje Nansen fra Ernst & Young, uddyber:

”Sign-on fees skal beskattes i det land, hvor spilleren er bosiddende, når han erhverver ret til beløbet. Denne retserhvervelse aftales typisk som det tidspunkt, hvor kontrakten underskrives. Sådan var det også i Søren Andersen-sagen.”

Og han fortsætter:

”Problemet er skattemæssigt, at Søren Andersen efter underskrivelse af kontrakten ikke rejste tilbage til England, men blev i Danmark, hvor han trænede og spillede kamp for den danske klub. Derfor blev han af Landsskatteretten og Vestre Landsret anset for at være fuldt skattepligtig til Danmark allerede fra den dag, han underskrev kontrakten. Det pågældende sign-on fee var derfor skattepligtigt i Danmark.”

Böje Nansen finder derfor heller ikke grund til nogen bekymring for de danske spillere:

”Når retten bedømmer, at Søren Andersen har skattepligt til Danmark, mener jeg, at afgørelsen er helt i overensstemmelse med gældende praksis, og den ikke medfører nogen som helst opstramning heraf. Vi lægger i vores rådgivning af spillere meget vægt på, at flytningen og tiltrædelsen i den nye klub tilrettelægges på en sådan måde, at der ikke er tvivl om, hvilket land, der har beskatningsretten til et sign-on fee.”

Spillerforeningens direktør Mads Øland understreger, at de danske fodboldspillere ikke skal begynde at frygte for et skattesmæk, men derimod sørge for at få kompetent rådgivning:

”Efter Spillerforeningens opfattelse kunne den ulykkelige situation, Søren Andersen er havnet i, være undgået med den rette rådgivning, inden kontrakten blev underskrevet.”

For yderligere kommentar kontakt:

Mads Øland, direktør
Tlf.: 23 20 07 15

Spillerforeningens skatterådgiver, Böje Nansen fra Ernst & Young, uddyber:

Og han fortsætter:

For yderligere kommentar kontakt:

Mads Øland, direktør
Tlf.: 23 20 07 15