20. 09. 2006

Spillerforeningen vil have klarhed

Efter DR1 Dokumentaren satte fokus på brugen af gigtmedicin hos fodboldspillere og pegede på, at brugen kan medføre hjertedødsfald, vil Spillerforeningen have afklaring om, hvordan spillerne skal forholde sig til risikoen.For at kunne foretage den rette vurdering af faren ved de omtalte gigtpræparater vil Spillerforeningen nu indhente Lægemiddelstyrelsens mening om bivirkningerne ved brug af de smertestillende giftpræparater.

- Vi vil naturligvis følge op på, hvordan myndighederne forholder sig til brug af gigtpræparater. Vi bliver nødt til at følge Lægemiddelstyrelsens anvisninger, og vi stoler på, at deres medicinske kompetencer er fyldestgørende på området, udtaler Mads Øland.

Møde med Superliga-lægerne

I Spillerforeningens undersøgelse blandt medlemmerne viste det sig, at 25 % af spillerne aldrig er blevet oplyst om bivirkningerne ved brug af gigtmedicin, og derudover er 36 % enten ”ikke tilfredse” eller ”meget lidt tilfredse” med den rådgivning, de har modtaget om anvendelse af medicin.

Spillerforeningen har aftalt møde med Foreningen af Superligalæger for at diskutere problemstillingerne ved brug af smertestillende medicin.

- Spillernes helbred må vi aldrig gå på kompromis med, selvom både spiller og klub naturligvis har en interesse i, at spilleren kommer til at spille kamp igen hurtigst muligt. Vi bliver nødt til på ny at diskutere nogle rettesnore for, hvornår smertestillende medicin kan benyttes, udtaler Mads Øland, og fortsætter:

- Vi må se, om vi kan forbedre rådgivningen af spillerne. Det er både klublægernes og spillernes ansvar, at dialogen bliver forbedret. Det er nemlig vigtigt, at der bliver stillet både de rigtige spørgsmål og givet de rigtige svar på det her område. For at kunne foretage den rette vurdering af faren ved de omtalte gigtpræparater vil Spillerforeningen nu indhente Lægemiddelstyrelsens mening om bivirkningerne ved brug af de smertestillende giftpræparater.

Møde med Superliga-lægerne