09. 09. 2007

Afgørelse på vej i fodboldspilleres retssag mod DBU

Spillerforeningens retssag mod DBU afvikles i næste uge, hvor Østre Landsret skal tage stilling til, hvem der har retten til at regulere arbejdsmæssige vilkår. Foto: © Per Kjærbye.Skal fodboldspilleres arbejdsforhold reguleres gennem en overenskomst, eller skal de bestemmes af Dansk Boldspilunion? Det er spørgsmålet, Østre Landsret skal besvare efter fire dages retsmøder i næste uge.

Formand for Spillerforeningen, Thomas Lindrup, udtaler:

Jeg ser frem til, at vi kan få orden på reglerne for overenskomster for fodboldspillere. Det eneste, vi ønsker med denne retssag, er retten til at forhandle arbejdsforhold med vores arbejdsgivere.

Samtidig understreger Thomas Lindrup betydningen af afgørelsen:

Retssagen er afgørende for, at vi rent arbejdsretligt får fodbolden op på niveau med det øvrige arbejdsmarked i Danmark. De danske fodboldspillere kan ikke være tjent med, at DBU ikke respekterer vores overenskomst.

Retssagen har rødder tilbage til 2003, hvor DBU ændrede unionens standardkontrakt, så den indeholder forhold, der strider imod Spillerforeningens overenskomst med Divisionsforeningen og forringer fodboldspilleres arbejdsmæssige vilkår. Se pressemateriale for uddybning.

Aktuelle overenskomstforhandlinger er vanskeliggjort

De danske fodboldspillere har i længere tid haft uenigheden om, hvilke paragraffer der gælder, tæt inde på kroppen. I de igangværende overenskomstforhandlinger mellem Spillerforeningen og Divisionsforeningen har det således været svært at komme frem til enighed, før den nuværende strid er begravet.

Thomas Lindrup, der er med i Spillerforeningens overenskomstudvalg, forklarer:

I forhandlingerne støder vi ofte hovedet mod en mur, fordi der ganske enkelt ikke er sikkerhed om, at det vi forhandler om, ikke vil blive overtrumfet af en regelændring af DBU. Vi bliver nødt til at skabe en respekt for overenskomster, som det er tilfældet på alle andre etablerede arbejdsmarkeder.

Læs mere om retssagen i dette pressemateriale

For yderligere informationer kontakt:

Thomas Lindrup, formand for Spillerforeningen, tlf.: 22 99 33 73

Mads Øland, direktør for Spillerforeningen, tlf.: 23 20 07 15

Disclaimer: Brug af tilknyttede billede er ikke tilladt uden særskilt tilladelse af Per Kjærbye.

Formand for Spillerforeningen, Thomas Lindrup, udtaler:

Samtidig understreger Thomas Lindrup betydningen af afgørelsen:

Aktuelle overenskomstforhandlinger er vanskeliggjort

Thomas Lindrup, der er med i Spillerforeningens overenskomstudvalg, forklarer:

Læs mere om retssagen i dette pressemateriale

For yderligere informationer kontakt:

Thomas Lindrup, formand for Spillerforeningen, tlf.: 22 99 33 73

Mads Øland, direktør for Spillerforeningen, tlf.: 23 20 07 15