27. 11. 2007

De skandinaviske spillerforeninger inviterer Royal League til dialog

Royal League er foreløbigt udsat til foråret 2008. De skandinaviske spillerforeninger vil sikre et turneringsskema i overensstemmelse med spillernes rettigheder og inviterer turneringsledelsen i Royal League til dialog. Foto: © Per Kjærbye.Formand for den norske spillerforening NISO, Joachim Walltin, udtaler:

- Et turneringskoncept som Royal League kan bidrage til god kamptræning for spillerne, men turneringsledelsen bliver nødt til at søge dialog med spillernes foreninger for at fastlægge programmet for kampene. Spillernes mulighed for at planlægge deres arbejde er afgørende for os.

Royal Leagues ledelse begrundede etableringen af turneringen med muligheden for god kamptræning i vinterhalvåret. Dette er utvivlsomt en god tanke, men der er mange hensyn at tage for turneringer, der strækker sig udover de ordinære kampe i de enkelte lands seriesystem. God planlægning, information og overskuelighed er en nødvendighed.

Formanden for Spillerforeningen i Danmark, Thomas Lindrup, forklarer:

- Vi har forståelse for, at Royal League mangler at få løst nogle knuder, og derfor vil vi gerne klargøre, at spillerne bakker op om turneringen, så længe den afvikles i overensstemmelse med spillernes rettigheder.

Blandt spillernes rettigheder er behovet for hvile og restitution samt muligheden for ferieplanlægning, som formand for den svenske spillerforening Svenska Fotbollspelare, Per Ågren, påpeger:

- Generelt anser fodboldspillerne i Sverige Royal League som en god turnering, hvor man får mulighed for at møde kvalificeret international modstand i turneringskampe uden for den vanlige sæson. Dog ser vi et behov for, at spillerne skal kunne planlægge deres ferie samt at kunne få en hvile- og genopbygningsperiode inden den næste sæson.

Se mere på Svenska Fotbollspelare:

Og NISO:

Disclaimer: Brug af tilknyttede billede er ikke tilladt uden særskilt tilladelse af Per Kjærbye.Formand for den norske spillerforening NISO, Joachim Walltin, udtaler:

Formanden for Spillerforeningen i Danmark, Thomas Lindrup, forklarer:

Se mere på Svenska Fotbollspelare:

Og NISO: