29. 03. 2007

Fans fra 1. division tager afstand fra racisme i fodbold

Både AGF og Lyngbys fans har været vidner til flere racistiske optrin. Derfor arrangerer fanklubberne nu sammen med Giv Racismen Det Røde Kort events, hvor holdningen gøres klar: Racisme tolereres ikke. Foto: © Per KjærbyeBegivenhederne vil udfolde sig i forbindelse med AGF’s hjemmekamp på søndag den 1. april, hvor Fremad Amager kommer på besøg.

Ved kampen vil der blive uddelt pins, flyers og kort med sloganet ”Giv Racismen Det Røde Kort”.

På samme måde markerer Lyngbys fans deres antiracistiske holdninger ved Lyngbys Boldklubs hjemmekamp mod Køge den 5. april.

Giv Racismen Det Røde Kort bakker op om initiativerne, og Dan Sørensen der er projektleder, udtaler:

”Vi er glade for, at også fanklubberne i 1. division nu begynder at tage hånd om de problemer, der findes. Med initiativerne markerer fanklubberne, at de ikke accepterer racisme i fodbolden, og det er et vigtigt signal til os alle."

Giv Racismen Det Røde Kort er blevet kontaktet af AGF’s og Lyngbys fanklubber med et ønske om at være med til at tage afstand fra racismen i sporten.

Baggrunden er, at der på det seneste har været flere episoder, hvor spillere er blevet mødt med racistiske tilråb. Jamil Fearrington fra FCK blev eksempelvis generet af en gruppe Lyngbyfans i en træningskamp for tre uger siden. Det er den konkrete episode, der nu får Lyngby til at være med i markeringerne mod racismen.

Giv Racismen Det Røde Kort er en kampagne støttet af Integrationsministeriet og sponseret af flere private og offentlige virksomheder.

For yderligere information kontakt:

Projektledere for kampagnen,

Dan Hirsch Sørensen, tlf.: 41 56 96 64

Simon Christensen, tlf.: 51 20 54 08

Website: www.stopracismen.dk

Disclaimer: Brug af tilknyttede billede er ikke tilladt uden særskilt tilladelse af Per Kjærbye.Begivenhederne vil udfolde sig i forbindelse med AGF’s hjemmekamp på søndag den 1. april, hvor Fremad Amager kommer på besøg.

For yderligere information kontakt:

Projektledere for kampagnen,

Dan Hirsch Sørensen, tlf.: 41 56 96 64